انرژی

مذاکرات مصر برای آغاز صادرات برق

مصر با بهره گیری از مزیت خود به عنوان تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر ارزان، مذاکرات برای فروش برق به اروپا و آفریقا را آغاز کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ایمان سلیمان، مدیرعامل صندوق سرمایه دولتی مصر اظهار کرد: این کشور که مازاد تولید برق دارد، کشورهای پرمصرف برق در شمال را به عنوان مشتریان احتمالی می بیند. مصر می تواند از طریق احداث یک کابل زیردریایی به قبرس و یونان، به اروپا برق صادر کند.

وی گفت: ما سرگرم مذاکره با سرمایه گذاران زیرساخت، مشاوران و معامله گران انرژی اروپا برای ارزیابی علاقمندی و اقتصادی بودن این پروژه هستیم. خط انتقال برق، مصر را به هاب تامین نیروی تجدیدپذیر بلندمدت برای اروپا تبدیل می کند.

همچنین بخوانید

صادرات برق برای مصر که در حال حاضر به یک صادرکننده گاز طبیعی تبدیل شده است، می تواند منبع درآمد خوبی باشد. این کشور واقع در شمال آفریقا حدود ۵۰ گیگاوات ظرفیت تولید نیرو دارد که یک پنجم آن مازاد است و مدتها از نیروگاههای گازسوز و برق آبی استفاده کرده و استفاده از منابع دیگر را هم افزایش داده است. حدود ۸.۶ درصد از برق این کشور توسط تجدیدپذیرها تولید می شود و مصر افزایش ظرفیت تولید تجدیدپذیرها به ۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۲ و افزایش دو برابری آن تا سال ۲۰۳۵ را هدف گرفته است.

ظرفیت برق مصر در سالهای اخیر با سه نیروگاه برقی که با همکاری شرکت زیمنس ساخته شد، یک پارک خورشیدی چهار میلیارد دلاری که یکی از بزرگترین مزارع خورشیدی جهان است و یک مزرعه بادی تقویت شده است. این کشور در سال ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار با روسیه برای ساخت نخستین نیروگاه هسته ای شمال آفریقا به ظرفیت ۴.۸ گیگاوات را امضا کرد.

مصر امروز در حالی مازاد تولید برق پیدا کرده که پیش از سال ۲۰۱۳ به دلیل رشد سریع جمعیت، با کمبود تامین نیرو دست و پنجه نرم می کرد و قطعیهای مکرر برق باعث نارضایتی داخلی شده بود.

مدیرعامل صندوق سرمایه دولتی مصر اظهار کرد که این صندوق با وزارت برق برای جذب سرمایه گذاران برای طرحهای صادراتی توافق کرده است. شبکه برق مصر به لیبی و اردن متصل شده و این کشور اکنون قصد دارد برق مورد نیاز اقتصادهای آن سوی مدیترانه را تامین کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مصر سال گذشته یک توافق اولیه با قبرس و یونان داشت و اکنون به دنبال یافتن کسانی است که بتوانند به همراه صندوق سرمایه دولتی این کشور در خط انتقال برق سرمایه گذاری و در ساخت آن مشارکت کنند. مرحله اولیه این پروژه ۲.۵ میلیارد یورو هزینه دارد و ظرفیت انتقال آن ۱۰۰۰ مگاوات است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا