انرژی

پیش بینی غول‌های بازرگانی از تداوم حباب ذخایر نفت

شرکتهای بازرگانی از نوسانات شدید ناشی از شیوع پاندمی کووید ۱۹ در نیمه اول سال ۲۰۲۰ سود بردند اما به دلیل ذخایر بالا و روند ضعیف احیای تقاضا، مسیر فعلی بازار چندان مطمئن به نظر نمی رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مارکو دوناند – مدیرعامل شرکت “مرکوریا انرژی تریدینگ” – به رویترز گفت: بازار پیچیده تر شده و هیچ کس نمی داند تقاضا چه زمانی بهبود پیدا خواهد کرد. سرمایه گذاران مالی انتظار دارند که در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ یا دسامبر سال ۲۰۲۱ تقاضا برای نفت بهبود پیدا خواهد کرد. انتظار بازار این بود که در سه ماهه چهارم ذخایر نفت و فرآورده های نفتی سه تا چهار میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند اما چنین اتفاقی روی نداده است.

در طول دوره اوج قرنطینه در مارس و آوریل، معامله گران ناچار شدند با شتاب یک میلیارد بشکه نفت و فرآورده های نفتی اضافی را در شرایطی که تقاضا وجود نداشت، ذخیره کنند. پس از آن اوپک و متحدانش کاهش چشمگیر تولید به صورت داوطلبانه را اعلام کردند که به بهبود قیمتهای نفت کمک کرد.

همچنین بخوانید

اوج گیری فعالیت اقتصادی در ژوئن آغاز شد اما روند احیا یکنواخت شده است. برخی از واکسنهای کووید ۱۹ ساخته شده تحت دوره های آزمایشی قرار دارند اما کشورها ناچار شده اند برخی از محدودیتها را برای مقابله با شیوع بیماری دوباره وضع کنند.

به گفته مدیرعامل مرکوریا، سطح ذخایر شناور دوباره افزایش پیدا کرده و این مسئله در مقطعی مشکل ساز خواهد شد زیرا مازاد ذخایر عظیمی وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، چین نقطه روشنی در بازار نفت بود اما روند احیای این کشور و سایر کشورهای جهان برابر نبوده و برای حذف مازاد ذخایر نفت و فرآورده های نفتی کافی نیست.

به گفته سعد رحیم، اقتصاددان شرکت بازرگانی ترافیگورا، آمریکا هم با بیکاری بالایی مواجه شده و بحران فزاینده اخراج باعث اوج گرفتن بیکاری می شود. اگر چین دوباره صادرات فرآورده های نفتی را آغاز کند، فعالیت پالایشگاهی و تولید سوختها به خصوص بنزین کاهش بیشتری پیدا می کند. فصل رانندگی تابستانی در نیمکره شمالی بی رونق بود و حاشیه سود تولید سوختهای تقطیری هفته گذشته در پایینترین سطح از اوhیل سال ۲۰۰۰ قرار داشت. سوختهایی مانند دیزل نیمی از تولید یک پالایشگاه را تشکیل می دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا