اقتصاد کلانبورس اوراق

مردم و سهامداران رویکرد بلند مدت به بورس داشته باشند

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد یک دکترای اقتصاد گفت: مردم و سهامداران بورس رویکرد کوتاه مدت نداشته باشند بلکه نگاه بلند مدت داشته باشند.

«احسان عسکری» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: همان‌طوری که بورس زمانی رشد داشت و سبز بود هم اکنون قرمز و منفی شدن شاخص بورس طبیعی است.

وی با بیان اینکه سفته بازی در بورس ایران غالب است، اظهار کرد: وقتی که تکنیکی یا بنیادی تحلیل می کنیم باید هر دو با هم شباهت هایی داشته باشند، در شرایطی که تحلیل های تکنیکی کاملا یک فرآیندی را سود آور نشان می دهند اما تحیللی های بنیادی نشان دهنده اینست که این بنگاه ضرر ده است بنابراین وقتی این تناقض شکل می گیرد چون تحلیل های تکنیکی بر قیمت استوار هستند نهایتا در بلند مدت تابع تحلیل های بنیادی می شود.

همچنین بخوانید

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور یاسوج خاطرنشان کرد: سهام برخی از پروژه‌های که زیان ده هستند و یا طرح‌ها و پروژه‌هایی که هنوز اجرا نشده اند در بورس ایران عرضه شده اند و طی روزهای زیادی مثبت بودند، مثبت بودن شاخص وقتی پروژه ای وجود ندارد حباب است بنابراین حبابی که بصورت غیرمنطقی شکل گرفته طبیعی هم از بین می رود یعنی به اندازه ای که در چنین سهامی سود بدست آوردیم احتمال ریزش هم وجود دارد.

عسکری تصریح کرد: قرمز بودن منطقی شاخص سهام بورس معادل سبز بودن غیر منطقی و بی دلیل در گذشته است و برآیند این دو اندکی شاید مثبت باشد.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم پروژه هایی که سودآور نیستند از قرمزی و منفی بودن در بیایند و یا همیشه سبز باشند، طبیعی است پروژه ای که سود آور نیست مردم از خرید سهام این پروژه سرباز می زنند و در میان مدت و بلند مدت تحلیل های بنیادی خود را نشان می دهند و اثر گذار هستند.

طبیعی بودن بالا و پایین رفتن شاخص بورس و اصلاح قیمت ها

این دکترای اقتصاد به مردم و سهامداران بورس توصیه کرد: باید رویکرد کوتاه مدت نداشته باشند بلکه نگاه بلند مدت داشته باشند، اینکه تصور کنند پول خود را به بورس تزریق کردند و فردا باید سه برابر شود تصوری غلط است. رفتاری که بورس در طول پنج شش ماه گذشته نشان داد رفتار غیر طبیعی بود، بالا و پایین رفتن شاخص بورس و اصلاح قیمت ها روند کاملا طبیعی بورس است.

عسکری تاکید کرد: مردم و سهامداران بورس را با شاخص سبز و قرمز ببینند، انتظار یکنواختی مثبت و سبز بودن در هیچ بورس دنیا وجود ندارد و ما نیز نباید انتظار یکنواختی سبز بودن بورس را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه انحصار در هر بخشی از اقتصاد و بورس معمولا مضر است، ادامه داد: دولت باید از اینکه یک گروهی در بورس مداخله کلان کنند ممانعت بعمل آورد همانطور که خرید و فروش عمده خودرو برای جامعه مضر است، باید اجازه انحصار به حقوقی‌هایی که حساب شده سهمی را می خرند و می فروشند داده نشود.

حضور میدانی و عملیاتی دولت در حوزه کنترل و ارشاد بورس

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور یاسوج اظهارکرد: دولت باید حضور میدانی و عملیاتی در حوزه کنترل و ارشاد بورس داشته باشد.

عسکری با بیان اینکه بورس یک بازار سرمایه جا افتاده و تعریف شده بین المللی است، تصریح کرد: نهایت بورس تاثیر مثبت بر اقتصاد است بنابراین نباید اگر شاخص بورس مدتی قرمز و منفی شد تصور کنیم که همه چیز از بین رفته است و نباید با بورس احساساتی و هیجانی برخورد کنیم چراکه باعث انحراف از فلسفه بورس می شود.

وی عنوان کرد: اگر مقداری عاقلانه تر، منطقی تر و با نگاه بلند مدت به بورس نگاه کنیم بازدهی خوب و مثبتی خواهد داشت.

این دکترای اقتصاد بیان کرد: برخی حمایت ها، تزریق ها و انتقال ها جهت کمک به بورس یک نوع مُسکن هستند بنابراین باید در درون شرکت ها فرآیندهای سودآور را پیگیر کنیم که تحلیل های بنیاد جواب دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا