بین الملل

اوپک پلاس درباره متخلفان توافق کاهش عرضه گفت‌وگو می‌کند

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که ممکن است ائتلاف اوپک پلاس در ماه جاری میلادی درباره متخلفان توافق کاهش تولید گفت‌‎وگو کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز از مسکو، روز دوشنبه (۱۷ شهریورماه) به نقل از الکساندر نواک اعلام شد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن ممکن است در ماه جاری میلادی درباره کشورهایی که از سهمیه کاهش تولید نفت خود مطابق توافق کاهش عرضه ائتلاف اوپک پلاس تخطی کرده‌اند، گفت‌وگو کنند.

عربستان سعودی که ریاست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) را به‌عهده دارد، تلاش کرده است کشورهایی مانند عراق، قزاقستان، نیجریه و آنگولا را که از سهمیه کاهش تولید خود مطابق توافق کاهش تولید اوپک پلاس تخطی کرده‌اند زیر فشار قرار دهد تا پایبندی خود به این توافق را بهبود بخشند و تولید بیش از حدشان را در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر جبران کنند.

خبرگزاری ریانووستی (RIA) به نقل از نواک در پاسخ به این پرسش که آیا متخلفان خواستار تمدید مهلت بهبود پایبندی خود شده‌اند، اعلام کرد: من هیچ اطلاعاتی در این باره ندارم.

وزیر انرژی روسیه گفت: نشست بعدی کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک برای تاریخ ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریورماه) برنامه‌ریزی شده است. فکر می‌کنم درباره همه این موارد گفت‌وگو خواهیم کرد.

هفته گذشته، عراق اظهارات ضدونقیضی درباره موضع خود در توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس ارسال کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سخنگوی وزارت نفت عراق روز چهارشنبه (۱۲ شهریورماه) اعلام کرده بود که به‌طور کامل به توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس متعهد است و گزارش پیشین رسانه‌ها را مبنی بر اینکه بغداد به دنبال معافیت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۱ است، انکار کرده بود.

ائتلاف اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها و هم‌زمان با تضعیف تقاضا در پی همه‌گیری ویروس کرونا، اکنون و تا ماه دسامبر روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و ملک سلمان، پادشاه عربستان روز دوشنبه (۱۷ شهریورماه) در تماسی تلفنی از نحوه اجرای توافق اوپک پلاس برای محدود کردن تولید نفت ابراز رضایت کردند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا