اقتصاد کلان

طغیانی: امواج جنگ اقتصادی دشمن کشتی اقتصاد کشور را در بر گرفته است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از نارسایی‌ها و زیرساخت‌های غلط در تصمیمات کلان اقتصادی کشور بیان کرد: امواج جنگ اقتصادی دشمن کشتی اقتصاد کشور را در بر گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که امواج جنگ اقتصادی دشمن کشتی اقتصاد کشور را بر گرفته است. همان کشتی که حتی در شرایط عادی هم بری از عیب و نقص نبود و انواع نارسایی‌ها و زیرساخت‌های غلط در آن وجود داشت.

وی ادامه داد: بلیه وابستگی به نفت سبب شده که همواره تعمیر و نوسازی اساسی این کشتی به تاخیر بیفتد. امروز مردم از ما نمایندگان می‌پرسند علت گرانی‌های اخیر، اتفاقات بازارهای مسکن، ارز و خودرو و همچنین علت ریزش‌های اخیر در بازار بورس چیست؟ چه‌طور قیمت‌هایی که دو تا سه سال قبل بیشتر به شوخی شبیه بود امروز باورپذیر شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به عنوان متخصص حوزه اقتصاد می‌گویم این موضوع ثمره تلخ بی‌توجهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، عدم تمرکز به اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور و هفت سال جست‌وجوی حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در خارج از مرزها است. این ثمره تلخ عدم توجه به تامین داخلی نیازهای کشاورزی و کاهش ارزبری واردات نهادهای کشاورزی به دامی است که حاصل آن افزایش قیمت محصولات دامی و کشاورزی است. حل آن یک شبه امکان‌پذیر نمی‌باشد. وزارت جهاد کشاورزی و دولت به مردم گزارش دهند در این هفت سال در بحث کاهش ارزبری این محصولات چه کرده‌اند.

وی ادامه داد: این ثمره تلخ عدم مهار سیل نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور است. بانک مرکزی و دولت به مردم گزارش بدهند که برای حل مساله‌ی نقدینگی و رفتارهای بانک‌های دولتی، خصوصی و خصولتی در اقتصاد کشور چه کرده است؟ این ثمره عدم توجه به تسهیل تولید و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی و ارزآوری است که یک شبه حل نمی‌شود ولی هفت ساله می‌توانست حل شود. این ثمره عدم توجه به خام‌فروشی و ایجاد ظرفیت پالایش نفت و تولید فرآورده در داخل است که امروز می‌توانست تحریم‌پذیری کمتری داشته باشد ولی در هفت سال گذشته غیر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که میراث دولت قبل است کاری در این زمینه انجام نشده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون در مقطعی قرار داریم که فقط افسوس خوردن از بی‌عملی گذشته دردی از مردم علاج نمی‌کند. با این حال قطعا گشایش با ایجاد بدهی بزرگ ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای آیندگان هم راه‌حل مساله نیست یعنی بیماری کشور تنها با تغییر طبیب و نسخه بهبود پیدا نمی‌کند بلکه با حل مسائل و با صرف داروهای تجویز شده بهبود می‌یابد که آن هم انجام سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصلاح جدی نظام‌های مالیاتی، بانکی، بودجه‌ای، ارزی کشور و تسهیل موضوع تولید به منظور جهش تولید است.

طغیانی اظهار کرد: مردم بدانند فرزندان متخصص و انقلابی آنها در مجلس یازدهم حتی لحظه‌ای از مشکلات آنها غافل نیستند و چشم بیدار آنها ناظر عملکرد اقتصادی کشور است. کار و فعالیت در مجلس یازدهم برای پیگیری و حل مسائل اقتصادی کشور شبانه‌روزی است اما حجم مسائل اقتصادی نیز با سرمنشأ داخلی و خارجی کم نیست. طرح‌هایی در مجلس یازدهم در قالب اقتصاد مردمی مطرح شده که در حال پیگیری است. ما به این طرح‌ها امید تحول‌آفرینی داریم. با چشم گریان از مشاهده وضعیت معیشتی مردم طبقات محروم و سینه‌ای مالامال از خشم نسبت به بی‌تدبیری‌ها و سوء‌استفاده‌ها و رانت‌خواری‌ها ولی با دلی روشن به آینده تابناک اقتصاد ایران به پیش می‌رویم و امیدواریم این گام‌ها با نصرت الهی همراه شود.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم از جهت سخت‌افزاری ارتقاء پیدا کرده است. نمایندگانی جوان، مدیرانی اجرایی و افرادی با سابقه تقنینی در این مجلس حضور دارند، ولی باید توجه کرد که ارتقاء نرم‌افزاری مجلس شورای اسلامی در تحول آیین‌نامه داخلی آن است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مسائل حوزه اقتصادی خود عنوان کرد: حق اصفهان با این سابقه درخشان در انقلاب اسلامی ادا نشده است. مسائل اصفهان در حوزه آب، اشتغال، محیط زیست و مهاجرت قطعا ریشه مدیریتی دارد آن را به مسائل اجتماعی و اختلافاتی میان مردم با مردم نسبت ندهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا