امور زیربناییتعاون و اشتغال

توسعه بخش تعاون می ‌تواند بهترین الگوی درمان امروز اقتصاد باشد

معاون وزارت تعاون گفت: توسعه بخش تعاون می‌تواند بهترین الگوی درمان امروز اقتصاد کشور باشد و به افزایش تاب‌آوری اقتصادی کشور در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا منجر ‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، امروز در مراسم افتتاح طرح‌های تعاونی در سراسر کشور که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، معاون امور تعاون این وزارتخانه، گفت: ۳۸۳ تعاونی در حوزه‌های مختلف توزیعی، تولیدی و خدماتی به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و با اشتغال زایی بیش از ۲۶ هزار نفر امروز به بهره برداری رسید

کبیری اظهار داشت: این میزان سرمایه گذاری و اشتغال زایی با توجه به رکود اقتصادی بنگاه‌های تولیدی و تورم موجود بهترین درمان اقتصاد در ایران است.

وی تاکید کرد: بخش تعاون با توجه به رویکرد توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور باید توسعه یابد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه بخش تعاون می‌تواند بهترین الگوی درمان امروز اقتصاد کشور باشد، به افزایش تاب‌آوری اقتصادی کشور در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا منجر شود و مهار کننده آثار منفی شیوع بیماری کرونا است.

وی با بیان اینکه باور ما این است که توسعه بخش تعاون به باز توزیع عادلانه ثروت در جامعه کمک می‌کند تصریح کرد: توسعه بخش تعاون، توسعه رفاه اجتماعی به دست مردم است.
کبیری، توسعه بخش تعاون را در ایجاد اشتغال پایدار منطقه‌ای از طریق جذب منابع خرد و مردم مؤثر دانست و تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً توسط خود مردم و با تسهیل گری دولت صورت گرفته است.

معاون امور تعاون تاکید کرد: آبگیرهای اقتصادی می‌تواند سیل نقدینگی را مهار و به ارزش افزوده و اشتغال مولد در کشور تبدیل شود.

به گفته وی مجموعه سرمایه‌گذاری در توسعه اشتغال روستایی که در قالب تسهیلات پرداخت شده ۱۸ هزار میلیارد تومان و با اشتغال زایی خوبی ایجاد شده است.

کبیری با بیان اینکه در دنیا حدود ۳ میلیون تعاونی وجود دارد افزود: این تعاونی‌ها یک میلیارد عضو دارند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود ۳۰۰ تعاونی برتر دنیا گفت: این تعاونی‌ها، نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند و نزدیک به ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار ارزش دارایی‌های آنها است.

وی افزود: ارزش دارایی‌های ۳۰۰ تعاونی برتر دنیا بیش از ۸۰ برابر ارزش پول بازار سرمایه در ایران و نشان دهنده ظرفیت بخش تعاونی‌ها است.

کبیری با اشاره به اینکه در کشور می‌توان بیشتر از ظرفیت بخش تعاون استفاده کرد، افزود: در ایران ۹۴ هزار تعاونی فعال در حوزه‌های مختلف تولیدی توزیعی و خدماتی وجود دارد که نزدیک به ۱.۷ میلیون نفر در آنها شاغل هستند.

معاون امور تعاون با تاکید بر ضرورت احیای اعتماد مردم به بخش تعاون گفت: اولویت اول تبدیل بخش تعاون به اتاق شیشه‌ای بود.

کبیری با اشاره به اینکه رویکرد توسعه شفافیت و دولت الکترونیک در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است، افزود: سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به همین منظور ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه از طریق این سامانه همه اعضای تعاونی‌ها می‌توانند فعالیت‌های مدیران را رصد کنند اظهار داشت: ایجاد پنجره واحد بخش تعاون رویکرد جدی و مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توسعه شفافیت در بخش تعاون به شمار می‌رود چرا که توسعه اعتماد عمومی به این بخش را در پی دارد.

معاون امور تعاون رویکرد دوم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش تعاون را توسعه نوآوری با هدف بهسازی و نوسازی تعاونی‌ها برشمرد و افزود: این اقدام در راستای حمایت از تعاونی‌های دانش‌بنیان و اشتغال زا محسوب می‌شود.

وی فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در حوزه تعاون را برشمرد و ایجاد خطوط اعتباری ویژه برای تعاونی‌های اشتغالزا اعم ازتعاونی های جوانان، زنان و توانیابان با نرخ ترجیحی ۸ الی ۱۲ درصد را از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

معاون امور تعاون در تشریح دیگر اقدامات بخش تعاون در این دولت افزود: صدور ضمانت نامه از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و تخفیف حق بیمه سهم کارفرما از جمله اقدامات مهم در این زمینه است.

کبیری ایجاد خطوط اعتباری ویژه مسکن کارگری و تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان، طرح‌های نوآورانه را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه فرابخشی نیازمند فرهنگ‌سازی در حوزه تعاون هستیم افزود: اگر بخواهیم استفاده حداکثری از ظرفیت بخش تعاون داشته باشیم تقویت نهادهای مالی بخش تعاون و اجرای قوانین معطل مانده بخش تعاون از سوی دستگاه‌های ذیربط ضروری است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا