امور زیربناییراه و ساختمان

افتتاح ۵۸ طرح عمرانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مشاور رییس جمهور از بهره برداری ۵۸ طرح عمرانی در مناطق آزاد ارس، قشم و کیش و مناطق ویژه اقتصادی فرودگاه پیام، شیراز، سرخس، کاوه و یزد با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرتضی بانک، سرمایه گذاری ارزی این طرح‌ها را ۴۳۷ میلیون یورو بیان کرد و افزود: با افتتاح این طرح هادر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای ۴ هزار و ۴۱۳ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

وی طرح مجتمع گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس را از مهمترین طرح‌های کشاورزی کشور بیان کرد و افزود: این طرح کاملا مدرن و مجهز است که در ۸۰ هکتار زمین به صورت یکپارچه کشت می‌شود. مشاور رییس جمهور این طرح را ابتکار بسیار ارزشمند با استفاده از فناوری‌های جدید و با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی (۷۶ میلیون یورویی) ذکر کرد و گفت: مجتمع گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس، یک الگوی بسیار ارزشمند برای تولید گلخانه‌ای در کشور خواهد بود و محصولات آن که بیشتر صیفی جات است به روسیه و متناسب با استانداردهای این کشور صادر می‌شود.

مرتضی بانک، کارخانه تولید لوازم خانگی در منطقه ویژه اقتصادی پیام را از دیگر طرح‌های مهم برشمرد و افزود: کارخانه تولید لوازم خانگی مادیران با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پیام به منظور تولید ماشین لباسشویی، یخچال، فریزر و کولر گازی با ظرفیت ۵۵۰ هزار دستگاه، پنج شنبه ۲۰ شهریور به بهره برداری می‌رسد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی است و ۲۵ درصدی نیاز کشور را در لوازم خانگی تامین خواهد کرد.

وی گفت: این واحد تولیدی با دارا بودن ۲.۵ هکتار فضای تولید و ۲.۵ هکتار فضای انبارش، برای ۳۷۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال پایدار ایجاد می‌کند. با توجه به انتقال فناوری صورت پذیرفته، محصولات تولیدی این شرکت جایگزین برندهای خارجی حاضر در بازار کشور خواهد بود.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به طرح‌های عمرانی که ۲۰ شهریور در منطقه آزاد کیش افتتاح می‌شود اشاره کرد و گفت: در این منطقه ۱۱ پروژه با ۲۰۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که هزار و ۶۸ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

مرتضی بانک بهره برداری از هتل پانوراما، برج نوآوری و تولیدی زمهریر را از جمله طرح‌های عمرانی در کیش ذکر کرد. وی طرح‌های عمرانی منطقه آزاد قشم را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این منطقه تعداد ۱۴ پروژه با هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره برداری می‌رسد.

مشاور رییس جمهور بهره برداری از پایانه ذخیره نفت در منطقه آزاد قشم را یکی از طرح‌های مهم برشمرد و اضافه کرد: این طرح، جزو ذخایر راهبردی کشور خواهد بود و نیازهای داخلی را تامین و سپس برای صادرات استفاده خواهد شد.

مرتضی بانک با بیان اینکه در منطقه آزاد قشم همچنین ۳۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی انجام شده افزود: با افتتاح این طرح‌ها در قشم، برای ۶۰۱ نفر اشتغال ایجاد می‌شود. وی ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی و ماژول دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی را از جمله طرح‌هایی بیان کرد که پنج شنبه با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره برداری از ۱۲ طرح با ارزش ۴۱۳ میلیارد تومان در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری ارزی این طرح‌ها ۷۲.۴ میلیون یورو است و با افتتاح این طرح‌ها برای هزار و ۳۹ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می شود.

مرتضی بانک بهره برداری از مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس از جمله طرح‌های مورد بهره برداری در منطقه آزاد ارس ذکر کرد. وی به طرح‌های مورد بهره برداری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اشاره کرد و گفت: کارخانه کاشی و سرامیک تندیس ابریشم با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان و ۲۲ میلیون یورو از سوی بخش خصوصی با هدف توسعه صادرات به بهره برداری می‌رسد.

مشاور رییس جمهور افزود: در منطقه ویژه اقتصادی شیراز کارخانه آرایسان رونیکا جهت تولید سبد کاملی از محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده با ظرفیت تولید ۷۵ هزار تن در سال در ۱۹ خط تولید با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری است.

مرتضی بانک گفت: این واحد تولیدی با بکارگیری فناوری‌های روز برای ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و در آینده نزدیک محصولات تولیدی این واحد، جایگزین بخش قابل توجهی از واردات کشور خواهد شد. مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد این طرح‌ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا