انرژی

مذاکرات عراق برای ساخت پالایشگاه چهار میلیارد دلاری

عراق سرگرم مذاکره با شرکت ایتالیایی انی برای ساخت پالایشگاهی به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز با هزینه چهار میلیارد دلار در نزدیکی میدان نفتی زبیر در جنوب این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق در وب کستی با شورای تجاری عراقی مستقر در اردن با اعلام این خبر، افزود: فاز اول این پروژه ایجاد ۱۵۰ هزار بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

شرکت انی در حال حاضر میدان نفتی زبیر را که در آن ۴۱.۵ درصد سهم دارد، اداره می کند. سایر شرکا شامل کوگاز کره جنوبی با ۲۳.۷۵ درصد سهم و شرکت دولتی نفت بصره با ۲۹.۶۹ درصد سهم و یک شریک دولتی دیگر با پنج درصد سهم هستند.

همچنین بخوانید

به گفته وزیر نفت عراق، تولید میدان نفتی زبیر تا سال ۲۰۲۷ به ۷۰۰ هزار بشکه در روز می رسد.

وزارت نفت عراق به دنبال جذب بخش خصوصی عراق برای ۲۰ درصد از این پروژه است زیرا دولت نمی خواهد فاینانس این پروژه را به کلی برعهده بگیرد.

عراق توافقهای پیش خرید خواهد داشت تا فروش محصولات شامل بنزین، نفت کوره و روغنها را که به مصرف داخلی می رسند، تضمین کند. باقی مانده تولید پالایشگاه هم احتمالا صادر می شود.

این کشور که دومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک است، برای تامین نیازهای داخلی بنزین و دیزل وارد می کند و بسیاری ا زپالایشگاههای این کشور یا قدیمی هستند یا در جریان حمله داعش در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ آسیب دیده اند.

حامد یونس، معاون وزیر نفت عراق در بیانیه ای در ششم سپتامبر اعلام کرد شرکت پالایشگاههای شمال در حال برنامه ریزی برای افزایش تولید از ۷۵ هزار بشکه در روز فعلی به ۱۲۰ هزار بشکه در روز است.

بر اساس گزارش پلاتس، پیش از این وزیر نفت عراق گفته بود وزارت نفت قصد دارد ظرفیت پالایشگاه سومود در بیجی واقع در شمال بغداد را به ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا