اقتصاد کلان

دخالتهای سیاسی انگیزه سرمایه گذاری در منطقه گرمسار را کاهش داده است

مدیر سابق بهره برداری منطقه ویژه اقتصادی گرمسار گفت: دخالت های سیاسی، انگیزه های سرمایه گذاری را در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار کاهش داده است.

جواد رشمه ای در گفت وگو با ایسنا افزود: برخی از مقامات شهرستان در پی برکناری و  جابجایی مدیر عامل و ترکیب هیات مدیره منطقه اقتصادی گرمسار بوده و این امر باعث کاهش انگیزه های مدیریتی و تنزل قابل ملاحظه  میزان استقبال از روند  سرمایه گذاری در این منطقه در مقایسه با  مدت مشابه با سال گذشته شده است.
وی گفت: با شروع کار منطقه ویژه اقتصادی،  زیر ساختارهای مناسبی در این منطقه طی چند سال  گذشته ایجاد شد که می توان گفت در کشور بی نظیر بوده است. اختصاص شش میلیون متر مکعب  آب از سد نمرود یکی از ویژگی های اصلی این منطقه در مقایسه با سایر مناطق ویژه اقتصادی و سایر شهرک های صنعتی مستقر در اطراف تهران محسوب می شود.
او خاطرنشان کرد: نزدیکی این منطقه به تهران به عنوان یک بازار هدف بزرگ برای سرمایه گذاران و قرار گرفتن در کریدور شرق و غرب و جاده تهران – مشهد و آزاده راه حرم تا حرم و عبور خط راه آهن سراسری  از میان این منطقه و قرار گرفتن ایستگاه قطار حومه ای  تهران – گرمسار با خط مستقل، موجب شده که جذابیت های فراوانی برای  سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در  این منطقه، ایجاد شود. اما متاسفانه  اطلاع رسانی دقیقی  از ظرفیت ها پتانسیل های  این منطقه برای جذب سرمایه گذاران در سراسر کشور،  انجام نشده است و می طلبد در این خصوص، اطلاع رسانی سراسری در باره مزایای سرمایه گذاری در این منطقه صورت گیرد.
رشمه ای افزود: موضوعات مطرح شده از سوی برخی از مسئولان  درخصوص اخذ مجوز برای بندر خشک برای منطقه کمکی به توسعه منطقه نمی کند.

وی گفت: با توجه به قانون مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی، این مناطق به  خودی  به خود امکان بارانداز کالا را دارند؛ حتی اختیاراتی فراتر از آنچه که بندر خشک دارد و اینکه  نیاز باشد  برای استفاده از مزایای بندر خشک بخواهیم  دوباره مجوزی  جداگانه از وزارت  راه  وشهرسازی بگیریم به نظر بنده نیاز نیست.
به گفته او منطقه ویژه اقتصادی گرمسار براساس قانون  ویژه مناطق اقتصادی  اداره  می شود که در آن قانون دست اداره کنندگان این مناطق باز است و می توانند  برای جذب سرمایه گذاران امتیازات ویژه ای  قائل شوند؛ لذا موضوعاتی مانندایجاد بندر خشک و سایر موضوعات دیگر که در خصوص منطقه ویژه اقتصادی گرمسار مطرح می شود، کمکی به توسعه منطقه نخواهد کرد و مسئولان این منطقه باید تمام تلاش خودرا انجام دهند تا هرچه سریعتر   طرح جامع این منطقه که به تصویب شورایعالی مناطق ویژه اقتصادی رسیده، را به مرحله اجرا بگذارند و برای توسعه زیر ساختاها اقدام کرده و مسئولان استان نیز کوشش کنند که این منطقه به جایگاه واقعی خود برسد.

همچنین بخوانید

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا