صنعت، معدن، تجارت

۱۵ هزار صادرکننده هیچ ارزی به کشور بازنگرداندند

معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ارزهای صادراتی ۲۱ هزار ۱۸۴ صادرکننده به کشور بازنگشته است و از این تعداد حدود ۱۵ هزار صادرکننده اصلا هیچ ارزی نیاروده اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، علی مولایی اظهار داشت: ارزهای صادراتی ۲۱ هزار ۱۸۴ صادرکننده به کشور بازنگشته است. این ۲۱ هزار ۱۸۴ صادرکننده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به کشورهای مختلف صادرات داشته اند؛ از این تعداد حدود ۱۵ هزار صادرکننده اصلا هیچ ارزی نیاروده اند.

وی با تاکید براینکه از این تعداد فقط حدود ۵ هزار نفر کارت بازرگانی داشته اند، گفت: الباقی صادرکنندگان که در گزارش‌های گمرک و بانک مرکزی به آن استناد شده، با استفاده از بخش نامه‌های جاری آن زمان، مانند صادرات با کارت‌های مرز نشینی و پیله وری، اقدام به صادرات کرده اند.

معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: دو سوم افرادی که بانک مرکزی اعلام کرده ۲۷.۵ میلیارد یورو ارزهای صادراتی را نیاورده اند، اصلا کارت بازرگانی نداشته اند و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد میزان واقعی ارزهای صادراتی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به کشور بازنگشته، حدود ۷ تا ۸ میلیارد یورو است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از ارزهای صادراتی گفته شده به روش‌های مختلف تهاتر شده اند یا از قوانین معافیتی مانند معافیت ۱۰۰ درصدی صادرکنندگان زیر یک میلیون یورو، و یا معافیت ۵۰ درصدی صادرکنندگان زیر سه میلون یورو به عراق و افغانستان استفاده کرده اند.

مولایی با بیان اینکه پیگیر بازگشت ارزهای صادارتی به کشور هستیم، از بی مهری بانک مرکزی به سیزده روش پیشنهادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای بازگشت ارزهای صادراتی خبرداد و گفت: از مسئولان بانک مرکزی درخواست داریم به راهکارهای اتاق ایران برای بازگشت ارزهای صادراتی اهمیت بیشتری بدهد.

وی با اعلام اینکه درحال حاضر بانک مرکزی چهار روش قبلی استرداد ارزهای صادراتی به کشور را به یک روش کاهش داده است، گفت: بر اساس این روش صادرکننده باید ۸۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما و ۲۰ درصد را به صورت اسکناس در سامانه ثنا عرضه کند، اما شدنی نیست، زیرا انتقال ارز صادرکنندگان به ایران حدود ۱۵ درصد هزینه دارد که در این روش لحاظ نشده است.

معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه روش‌های بازگشت ارزهای صادراتی به کشور باید متنوع وتسهیل شود، گفت: یکی از بهترین روش‌ها که میتواند روند بازگشت ارزهای صادراتی به کشور را سرعت دهد، واردات در ازای صادرات است.

وی همچنین ارز راه اندازی کمیته پایش تعهدات صادراتی در کشور خبرداد و گفت: پرونده صادرکنندگانی که موفق به بازگشت ارزهای خود نشدند در این کمیته پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

مولایی اظهار داشت: کارت بازرگانی صادرکنندگانی که عمدی ارزهای خود را به کشور نیاورند تعلیق می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا