صنعت، معدن، تجارت

معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده بی عدالتی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده بی عدالتی است، بیان داشت: ایراد شورای نگهبان به لایحه مالیات بر ارزش افزوده، ایراد دقیق و به جایی است.

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده زمانی که مصوب شد به مدت ۵ سال، آزمایشی بود. نمایندگان مجلس نیز پیگیر این بودند که دولت، زودتر از ۵ سال لایحه‌ای برای دائمی شدن آن بیاورد اما متأسفانه دولت، هر سال پیشنهادی مبنی بر تمدید قانون می‌آورد. نهایتاً مجلس ورود کرد و طرحی ارائه کرد که مدت‌ها پیرامون آن در کمیسیون بحث شده بود، دولت نیز لایحه‌ای آورد و تلفیقی از آن طرح و لایحه به تصویب مجلس رسید.

وی ادامه داد: لایحه در مجلس قبل نهایی شد و در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. شورای‌نگهبان ایراداتی را به این لایحه وارد دانست که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی در حال برطرف شدن است. اخیراً نیز یکی از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی با حضور عضو حقوقدان شورای نگهبان، بررسی ایرادات شورای نگهبان در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده بود.

لارگانی با بیان اینکه یکی از ایرادات شورای نگهبان معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده بود، تشریح کرد: معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده در صورتی صحیح است که صادرات غیرنفتی ما توسعه بیابد اما در حال حاضر، در کشور ما مناطق آزاد به محملی برای واردات و قاچاق کالا تبدیل شده است.

معافیت مالیاتی مناطق آزاد تولید در سرزمین اصلی را با مشکل مواجه می‌کند / ایراد شورای نگهبان دقیق و به جا است

وی ادامه داد: برخی گردشگران داخلی با ورود به مناطق آزاد و آوردن اجناس از منطقه آزاد به سرزمین اصلی، نوعی کاسبی به راه انداخته اند این کار باعث می‌شود کسانی که در سرزمین اصلی کالایی را تولید می‌کنند با مشکلات جدی رو به رو شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه ایراد شورای نگهبان ایراد دقیق و به جایی است، گفت: به نظر من در بحث توسعه صادرات غیر نفتی و صادرات از مناطق آزاد، با توجه به اینکه دنبال خروج از صادرات تک محصولی و کاهش اتکا به صادرات نفت هستیم، تولید در سرزمین اصلی هم باید مشمول معافیت‌های‌مالیاتی باشد و مشوق‌هایی برای صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شود.

معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده عین بی عدالتی است

وی بیان داشت: به نظر من اگر در سال حمایت از تولید ملی قصد داریم مانع بروز مشکل برای تولید در سرزمین اصلی شویم، باید مالیات بر ارزش افزوده شامل مناطق آزاد نیز بشود. اگر فردی در سرزمین اصلی به رستوران رفته و غذایی را میل کند باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازد اما در هتل‌ها و رستوران‌های مناطق آزاد این مالیات، شامل حال افراد نمی‌شود. این عین بی عدالتی است.

لارگانی ادامه داد: فرضا یک رستوران درجه ۵ منطقه اصلی باید ارزش افزوده را دریافت کند اما در مناطق آزاد یک هتل ۵ ستاره و رستوران درجه یک هم این مالیات را دریافت نمی‌کند که این نوعی بی عدالتی است.

لزوم معافیت مالیاتی محصولات صادرات محور

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر بنده تولیدات صادرات محور باید از مالیات معاف باشد حتی مشوق‌هایی را نیز داشته باشد اما بین مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و سرزمین اصلی نباید تفاوتی وجود داشته باشد.
 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا