بورسبورس اوراق

فریب تحلیلگران تقلبی بورس را نخورید

ایسنا/مرکزی یک فعال بازار سرمایه گفت: در صورت حمایت عملی دولت از بازار سرمایه، ترس مردم از وضعیت فعلی کاسته شده و می توان انتظار مساعد شدن شرایط بازار بورس را داشت.

میلاد ویسمه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از سال ۱۳۴۶ که بازار بورس در ایران به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد تا انتهای سال ۹۸، حدود دو میلیون کد بورسی فعال(کدهایی که در هر یک ماه حداقل یک معامله انجام دهند) در کشور وجود داشت، اما از انتهای سال ۹۸ با توجه به پیش بینی شرایط ایجاد شده و مشکلات پسا کرونا، یکی از راه های کسب درآمد از طریق بورس بود.

وی با بیان اینکه دولت از دو طریق از بازار سرمایه کسب منفعت می‌کرد، افزود: کارمزد معاملات روزانه در بورس و فروش سهام های دولتی در بورس برای دولت نفع داشت که نمونه آن دارا یکم و دارا دوم است.

همچنین بخوانید

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: برای نخستین بار در چند سال گذشته، دولت با استفاده از ابزار رسانه ملی از انتهای ۹۸ بازار بورس را رسانه ای کرد و هر شب یک کارشناس از مقامات دولتی یا حکومتی بازار بورس را به عنوان یک بازار امن و زیبنده به مردم نشان دادند؛ این در حالی است که تا پیش از این بازار بورس رسانه‌ای نشده بود.

ویسمه ادامه داد: همین تبلیغات رسانه ای سبب شد که از انتهای سال ۹۸ تاکنون حدود چهار میلیون کد به تعداد قبلی اضافه شود که اکنون در آستانه ۶ میلیونی شدن تعداد کدهای بورسی فعال هستیم. با توجه به این‌که بازارهای مالی موازی از جمله مسکن، خودرو، ارز و طلا در یک رکود نسبی به سر می‌بردند، مردم نقدینگی جاری خود را به بازار بورس تزریق کردند.

وی مشکل اساسی ورود به این بازار را عدم آگاهی و دانش دانست و گفت: برخی بدون داشتن هیچ‌گونه علم و آگاهی وارد بازار شده و سرمایه گذاری انجام دادند و سپس به دنبال علم آموزی رفتند.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: در این شرایط قیمت تعدادی از سهم ها به بازار حباب نزدیک شد و بسیاری از سهامداران حقوقی و عمده، این سهم ها را فروختند و خبرهای ضد و نقیضی نیز در این حوزه منتشر و سبب ایجاد تردید بین مردم شد و در نهایت در اولین فرصت با فروش سهام عمده توسط حقوقی ها، بازار در یک رکود و سیر نزولی قرار گرفت.

ویسمه بیان کرد: متاسفانه در مدتی که بازار در سیر نزولی قرار دارد شاهدیم که هر روز جلسات مثبت و خبرهای مثبتی از ناحیه هیئت دولت و سازمان بورس و شورای عالی بورس مبنی بر حمایت همه جانبه حقوقی ها از بازار و … منتشر می‌شود، اما متاسفانه اینها صرفا در حد صحبت بوده و این روند عملی نشده است.

وی ادامه داد: در زمان شهادت سردار سلیمانی که کشور در التهاب قرار داشت، شورای عالی بورس و سازمان بورس دامنه نوسان سهم ها را به دو درصد کاهش دادند و همین امر سبب ریزش کمتر قیمت سهم ها شد که اقدام موثری بود، اما امروز شاهدیم که وضعیت بورس از شرایط قبلی بسیار وخیم‌تر است و صرفا در حد صحبت از این بازار حمایت می‌شود.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش دامنه نوسان اولین اقدامی است که می‌تواند در این شرایط از سوی دولت انجام شود تصریح کرد: زمانی که با حمایت عملی دولت، ترس مردم از وضعیت فعلی بازار کاسته شود می توان انتظار مساعد شدن شرایط را داشت.

ویسمه اضافه کرد: متاسفانه با توجه به قدمت بیش از ۵۰ ساله بازار سرمایه و وجود متخصصین حرفه ای در این حوزه، اما سمت و سوی خرید و فروش و اعتماد مردم به سمت فضای مجازی و افرادی رفته است که خود را به عنوان تحلیل‌گر به مردم معرفی می‌کنند. این افراد که حتی دارای مدرک تحصیلی حداقل دیپلم هم نیستند، علیرغم نداشتن مدرک تحصیلی مرتبط، با ارائه تحلیل های غیرکارشناسی به تعدادی فالوئرها، مردم را به خود جذب می‌کنند.

وی بیان کرد: مردم باید توجه کنند که در صورتی که بازار روند صعودی پیش گرفت، به فکر دانش آموزی و علم آموزی در این حوزه باشند و به جای حرکت بر اساس حرف دیگران، برپایه تحلیل های خود حرکت کنند.

فعال بازار سرمایه ضعف دستگاه های نظارتی بر این سیستم را سبب ناآگاهی مردم دانست و گفت: زمانی که این امکان در کشور ایجاد شده که هر مجموعه یا فردی که در فضای مجازی خلاف قوانین کشور فعالیت می کند، سریعا شناسایی شود، حتما به این قدرت هم رسیده که از کانال های فعال در این حوزه رزومه و مدرک معتبر دریافت کند. دستگاه‌های نظارتی باید به این حوزه ورود کرده و افراد معتبر را از غیرمعتبر شناسایی کنند چراکه مردم عادت کرده اند به تبلیغات زبانی اکتفا کنند و با اعتماد به یک فرد تمام افکار خود را در اختیار وی قرار دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا