امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

توزیع ارز نهاده‌های دامی به صورت رانتی بین وابسته‌های دولت

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه صنعت پروتئین رو به ورشکستگی است، گفت: توزیع ارز نهاده‌ها به صورت رانتی و سلیقه‌ای برای نهادهای دولتی و وابسته‌های دولت انجام شده است.

همچنین بخوانید

مجید موافق قدیری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه چرا علی رغم اینکه هفته گذشته شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد نهاده وارد کشور شده و در حال توزیع در استان‌ها است تغییری در وضعیت بازار نهاده‌ها ایجاد نشده و قیمت‌ها همچنان روند صعودی دارد؟، اظهار داشت: محموله حدود ۲۰۰ هزار تنی کنجاله سویای شرکت پشتیبانی که در انبارهای بندر حضرت امام (ره) موجود است مربوط به واردات ماههای گذشته بوده که ارز آن به تازگی توسط بانک مرکزی تأمین شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین به نظر می‌رسد اخیراً نهاده‌ای وارد نشده و ۴ کشتی کنجاله سویای هند مربوط به حواله‌ای است که خریدار، کالا را ارسال نکرده و به تازگی روپیه هند دریافت کرده‌اند که از هند کنجاله سویا خریداری کنند که ۲ کشتی در راه و ۲ کشتی نیز در حال بارگیری است، لذا شرکت پشتیبانی صرفاً مبادرت به فروش ذخیره استراتژیک کرده و این اقدام اثر بخشی چندانی نیز نداشته است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر می‌خواهیم عطش بازار در زمینه کنجاله سویا فروکش کند باید حداقل ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا در این ماه به بازار عرضه شود و متأسفانه این میزان موجودی نداریم. اگر عرضه در این ماه به اندازه کافی صورت نگیرد این میزان در ماه بعد به ۶۵۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

توزیع ارز رانتی و به شکل سلیقه‌ای برای نهادهای دولتی و وابسته‌های دولت انجام شده است

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: نکته قابل توجه در این میان توزیع رانتی ارز است و اینکه ارز به صورت سلیقه‌ای به نهادهای دولتی و وابسته‌های دولت تخصیص داده شده است ضمن اینکه تجربه نشان داده دولت بازرگان خوبی نیست و همین اقدامات مشکل را هم دو چندان کرده است. ما معتقدیم اگر دولت می‌خواهد این مشکل حل شود باید به بخش خصوصی واقعی اهمیت دهد و از تجربیات آنها استفاده کند.

قدیری اضافه کرد: با توجه به اینکه الگوی خرید نهاده‌ها در بازار جهانی بر اساس فصول سال است، تزریق قطره چکانی ارز در حال حاضر، نظام متعارف خرید خارجی و تجارت بین المللی کشور در خصوص نهاده‌های دامی تولید خوراک دام را بهم زده و بهای تمام شده کالای خریداری شده نسبت به شیوه‌های تخصصی بسیار بالاتر رفته و در نتیجه جذابیت بازار برای فعالیت‌های تجاری سالم و رسمی کاهش پیدا کرده و همین موضوع کافی است تا شرایط فضای سالم تجارت را تحت تأثیر قرار دهد.

وی درباره میزان توزیع نهاده‌ها در کشور نیز افزود: متأسفانه با توجه به اینکه کالا از بنادر توزیع نمی‌شود آمار دقیق نیاز و توزیع را نداریم ولی با توجه به افت شدید قیمت جوجه و قیمت بالای نهاده‌های دامی در بازار غیررسمی، می‌توان این تحلیل را داشت که بازار به شدت کوچک شده به طوری که جوجه یک روزه قابل جذب نیست ضمن اینکه برای همین بازار کوچک هم نهاده دامی به اندازه کافی موجود نیست که قیمت‌ها به شدت بالا رفته است.

صنعت پروتئین کشور در حال ورشکستگی است

قدیری تصریح کرد: بنابراین می‌توان گفت عملاً صنعت پروتئین و مهمترین حلقه زنجیره تأمین پروتئین که همان صنعت خوراک دام است، کارکرد اقتصادی خود را از دست داده و در حال ورشکستگی است.

وی با بیان اینکه حضور دولت به عنوان قانون گذار، ناظر و حامی در کل زنجیره تأمین می‌توانست اثرگذار باشد، گفت: دولت با دخالت مستقیم در واردات و رقابت با وارد کنندگان و تضعیف آنها در یک برهه زمانی اقدام نادرستی کرد که موجب بر هم زدن آرامش بازار شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: ما معتقدیم حضور دولت به عنوان رقیب در هر بخش از صنعت بدون شک آسیب‌زاست حتی در شرایط جنگی و تحریمی این اقدامات می‌تواند وضعیت را بدتر کند. کما اینکه سهم دولت در همین شرایط تحریم و رانتی هیچ وقت به کارآمدی بخش خصوصی نبوده و حتی تجربه کشورهای توسعه یافته هم نشان داده راهی که می‌رویم به بن بست ختم می‌شود.

قدیری همچنین درباره اینکه وزارت جهاد کشاورزی خبر از اصلاح ایرادات سامانه بازارگاه داده، در حال حاضر وضعیت این سامانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟،گفت: رصد و پایش حق دولت است و ما هم تأیید می‌کنیم. اما هیچ گاه سامانه‌ای انحصاری که توسط یک بخش غیر صنفی توسعه پیدا کند، نمی‌تواند جایگزین مکانیزم رقابتی و خود تکامل یافته چندصد ساله بازار شود. هیچ سامانه انحصاری موفق نخواهد بود حتی این سامانه جدیدی که ماه‌هاست فقط «حرف» آن مطرح است و به دلیل ایراداتی که دارد عملاً نمی‌تواند مؤثر واقع شود.

وی تصریح کرد: جهت رفع این مشکل بایستی دولت نقش خود را به عنوان ناظر و قانون گذار بر توسعه سامانه‌های موازی تعریف کند تا ساختار تکاملی سریع‌تر در این سامانه‌ها اتفاق بیفتد و به رفع مشکل کمک شود.

قدیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از ابتدای امسال تا ۱۵ شهریور ماه سال جاری ۳۷۱ هزار و ۲۳۲ تن کنجاله سویا به ارزش ۱۴۸ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۹۸۸ دلار وارد کشور شده است، گفت: ۴ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۲ تن ذرت به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۹۶۳ دلار وارد شده همچنین میزان واردات جو نیز از ابتدای فروردین ماه تا ۱۵ شهریور ماه سال جاری به کشور ۸۵۵ هزار و ۴۱۵ تن به ارزش ۲۱۴ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۷۳۰ دلار بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا