اقتصاد کلان

تبعات تناقض در یک مصوبه/ احتمال متروکه و ضبط شدن میلیون‌ها دلار کالا

در حالی چهار روز دیگر مهلت ترخیص کالاهای گروه چهار از گمرک به پایان می‌رسد که عملا تمدید زمان تاثیری در تعیین تکلیف این کالاها نداشت و فقط امکان ترخیص بخش محدودی که اظهار شده بودند را فراهم کرد، بعد از این زمان احتمال این که گمرک براساس قانون تمامی این کالاها را متروکه اعلام کند و به نفع دولت ضبط شود وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کالاهای گروه چهار عمدتا مصرفی و غیر ضروری هستند که مجموعه ای با ارزش حدود ۷۰ میلیون یورو از آنها طی سال های گذشته وارد بنادر و گمرک شد، اما به دلیل مسائلی از جمله شرایط ارزی با واردات آنها مخالفت و متوقف شد.   در بین این گروه‌ از کالاهای دپو شده انواع مختلف پوشاک، آلات موسیقی، ژل های تزریقی و حتی قطعات و کالاهای اولیه کارخانجات صنعتی وجود دارد.

با وجود نقدهایی که نسبت به واردات این قبیل کالاها در شرایط ارزی موجود وجود داشت ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- گفته بود که تمام این اقلام قبل از ممنوعیت واردات، وارد بنادر و گمرکات شده و صاحبان آنها علیرغم حقوق مکتسبه بوجود آمده نتوانسته اند در مهلت قانونی نسبت به ترخیص این کالاها اقدام کند.

همچنین بخوانید

اما به هر صورت در بهمن ماه سال گذشته بود که طی پیشنهاد گمرک و مصوبه‌ دولت قرار شد تا صاحبان این کالاها امکان اظهار داشته و در ادامه ترخیص صورت گیرد.

تعیین زمان برای «اظهار» کالاهای گروه(۴)

 طبق مفاد مصوبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، ویرایش یا تمدید ثبت سفارش تا پایان سال (قبل) برای «اظهار» کالاهای گروه چهار به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ دارای ثبت سفارش وزارت صمت، بارنامه و یا قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی بودند به صورت بدون انتقال ارز و از محل بند (۹)ماده (۳۸)آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و ارز متقاضی با تایید منشا ارز توسط بانک مرکزی بلامانع اعلام شد.

باید توجه داشت آن چه در متن مصوبه لحاظ شده بود مهلت «اظهار» این کالاها بوده و مهلتی برای ترخیص این اقلام در صورتی که اظهار آنها تا پایان سال گذشته انجام می‌شد در نظر گرفته نشد و محدودیت زمانی برای ترخیص کالای اظهار شده نبود.

تمدید زمان برای «ترخیص» کالاهای گروه(۴)

با این وجود بعد پایان زمان اظهار همچنان بخش عمده ای از این کالا ها به دلایلی از جمله شرایط کرونا و محدودیت هایی که وجود داشت همچنان اظهار نشده بود و در حالی رایزنی ها برای تمدید زمان ادامه داشت که وزارت صمت در هفتم خرداد ماه سال جاری با ارسال پیش نویس درخواست تمدید مهلت «ترخیص» بخشی از کالاهای گروه چهار در گمرکات اجرایی را ارائه  داد.

در ادامه هیات وزیران نیز با توجه به پیشنهاد مطرح شده، در ۲۶ خرداد مصوبه ای داشت که بر اساس آن مهلت ترخیص کالاهای گروه چهار موضوع تصویب نامه ۲۹ بهمن سال گذشته به مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ تمدید شد.

بر این اساس تمدید زمان صورت گرفته در مصوبه دوم عملا تاثیر چندانی در ترخیص کالاهای گروه چهار دپو شده نداشته و تنها زمان برای ترخیص کالاهایی که در مصوبه اول برای اظهار آنها زمان تعیین شده بود فراهم کرد که پیش از این ترخیص آنها در قید زمان نبود، با مصوبه خرداد زمانی برای اظهار کالاها وجود نداشت.

در چهار روز آینده همزمان با ۲۶ شهریور ماه مهلت ترخیص کالاهای گروه چهار در گمرک به پایان می‌رسد در حالی که همچنان میلیون ها دلار از این کالاها اظهار نشده است، این در حالی است گمرک می تواند طبق ماده (۳۵ )قانون امور گمرکی، بعد از این زمان اقلام گروه چهار را متروکه اعلام و به ضبط قطعی  دولت درآورد.

در این حالت بعد از چند سال بلاتکلیفی صاحبان کالاهایی که در زمان قانونی و قبل از ممنوعیت نسبت به واردات این کالاها اقدام کرده بودند در نهایت با ایجاد مهلتی که امکان اظهار کالا به گمرک را برای آنها فراهم نکرده بود، میلیون ها دلار کالا را از دست خواهند داد، مگر آنکه دستگاه های مربوطه از  وزارت صمت با ایجاد راهکاری مانع از این موضوع شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا