اقتصاد کلانپرداخت الکترونیککسب و کار

دستگاه‌ها مانع کسب‌وکارهای مدرن نشوند/انجام تراکنش بدون خطای بانکی با نرم‌افزارهای بومی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی و شهرداری مانع کسب و کارهای دانش‌بنیان نشوند، گفت: اگر شهرداری وقت پروژه "تاکسی هوشمند" را جدی می‌گرفت، می‌توانست از آن کسب درآمد کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر سورنا ستاری در اولین نشست مجمع فناوری و نوآوری استان تهران که امروز در محل کارخانه نوآوری با حضور شهردار و استاندار تهران برگزار شد، گفت: در حال حاضر یک هم افزایی بین افراد و بازیگران اکوسیستم نوآوری ایجاد شده که باید از آنها تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم برای تهران و کل کشور شبکه نوآوری به صورت مجازی ایجاد کنیم، افزود: ما در ایجاد شبکه نوآوری برای تهران موفق بودیم و به صورت مجازی آن را در استان‌های کشور توسعه دادیم، اما با صراحت می‌توانم بگویم که در توسعه شبکه مجازی استان‌ها موفق عمل نکردیم.

همچنین بخوانید

ستاری خاطر نشان کرد: ما شهری را نوآور می‌دانیم که شهردار آن شتابدهنده کسب و کار باشد، زیرا شهرداری بازار عظیمی در حوزه کسب و کارهای نو در اختیار دارد و می‌تواند از آن کسب درآمد کند، در حالی که شهرداری از  آن بی‌خبر است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری نمی‌داند که این شهر بزرگ چه بازار بزرگی است تا آن را در اختیار بگیرد، گفت: اگر بخواهیم به مردم خدمتی ارائه دهیم، گران است.
 
ستاری با اشاره به رویکرد نهادهای دولتی درباره کسب و کارهای نوین به توسعه تپسی و اسنپ در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۴ این شرکت‌های فعال در زمینه تاکسی هوشمند که از سوی دو جوان مدیریت می‌شدند، مورد تمسخر قرار گرفتند و مناظره‌های آن نیز موجود است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری خاطر نشان کرد: اگر همان مناظره‌ها از سوی شهردار آن زمان جدی پیگیری می‌شد، می‌توانست در توسعه این طرح همکاری داشته باشد و با کسب بخشی از سهام کسب درآمد کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق درباره همه سرویس‌های شهری رخ می‌دهد، گفت: دلیلی ندارد که شهرداری خود را موظف به ارائه همه سرویس‌های شهری کند، بلکه شهرداری با ایفای نقش مدیریتی و نظارتی می‌تواند در ایجاد بسیاری از کسب و کارها درآمد و سهمی داشته باشد که اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است.

ستاری افزود: ما آمادگی داریم روی مدل‌های جدید کار کنیم که این مهم به کمک شهرداری نیاز دارد، البته که شهرداری وقت هم همیشه کمک کرده است و راه اندازی چنین کارخانه‌ای با حمایت‌های شهرداری بوده است و توانستیم با ضوابط کنونی این کارخانه و ناحیه نوآوری شریف را راه‌اندازی کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری راه اندازی ناحیه نوآوری شریف، پارک پردیس و کارخانه نوآوری را با همکاری شهرداری دانست و افزود: ما باید در حوزه‌های مختلف به استارتاپ‌ها کمک کنیم تا ایده‌های خوب را پیش ببرند و نتایج آنها را در ارائه خدمات ببینیم.

وی تأکید کرد: شهرداری باید خودش را موظف بداند که تمام سرویس‌های شهری را با استفاده از نوآوری حاصل از فکر جوانان کشور ارائه دهد و یک نقش نظارتی و حاکمیتی در این سرویس‌دهی داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تأکید بر ضرورت کاهش مقاومت‌های سنتی در شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف و فروش آنها، گفت: باید روش‌های سنتی در شرکت‌های سنتی از بین بروند و نوآوری جایگزین آنها شود.

وی افزود: بانک مرکزی IP آزاد دارد که در ذیل آن تراکنش‌ها رخ می‌دهد که تمام بازیگران سنتی و مدرن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

ستاری با بیان اینکه بانک‌ها به عنوان بازیگران سنتی و فین‌تک‌ها به عنوان بازیگران مدرن همکاری دارند، گفت: این استراتژی جدید بانک مرکزی است و در حال حاضر بازیگران سنتی در حال سرمایه گذاری بر  روی بازیگران مدرن فین‌تک‌ها هستند، به گونه‌ای روزی بالغ بر میلیاردها تومان تراکنش بدون خطا در آن رخ می‌دهد که همه نرم‌افزارهای آن بومی است.

ستاری افزود: در آینده ممکن است بانک‌ها وجود نداشته باشند، اما بانکداری می‌ماند. از این رو باید به این موضوع به واسطه نوآوری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تأکید کرد: این جریان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و بستر این سرمایه‌گذاری، شهر است.

وی ادامه داد: چیزی که ما می‌خواهیم این است که در کنار یکدیگر زیرساختی را برای توسعه کسب و کارها به واسطه خلاقیت و نوآوری فراهم کنیم که این موضوع نیاز به هماهنگی حکومت شهر و کشوری دارد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه ما نباید به عنوان حکومت در نتیجه کار جوانان دخالت کنیم، گفت: اما باید در راستای توسعه بخش سرویس‌های ارائه خدمات و بخش فناوری‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

ستاری با بیان اینکه ما در ایران بزرگترین شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه هوش مصنوعی را در منطقه داریم، گفت: در حال حاضر شرکتی وجود دارد که در آن ۵۰۰ نفر در حوزه برنامه‌نویسی هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و این یک افتخار برای کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا