صنعت، معدن، تجارت

دولت مانع سرازیر شدن نقدینگی از سهام به بازار مسکن شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه سهامداران باید نگاه بلندمدت به بورس داشته باشند گفت: دولت تلاش کند بورس مجدداً روند مثبت به خود بگیرد تا شاهد خروج نقدینگی از بورس به مسکن نباشیم.

مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره افزایش این روزهای قیمت مسکن اظهار کرد: اینکه بخش مهمی از نقدینگی کشور وارد بورس شده اتفاق خوبی است زیرا کنترل نقدینگی در این بخش به آرامش بازارهای موازی منجر می‌شود. به هر حال اگر اصلاح بازار سرمایه ادامه پیدا کند تأثیر خود را به شکل هجوم نقدینگی به بازارهای مسکن، ارز و طلا نشان می‌دهد.

وی افزود: از طرف دیگر سهامداران باید نگاه بلند مدت به بورس داشته باشند و نوسانات کوتاه مدت را نادیده بگیرند. سهامداران اطمینان داشته باشند در میان مدت و بلند مدت سود خواهند کرد.

خسروی با تاکید بر اهتمام دولت برای حفظ بازار سهام گفت: به اعتقاد من انتخابات آمریکا تأثیری بر اقتصاد ایران و به تبع آن بورس ایران ندارد؛ زیرا هرکس انتخاب شود با توجه به چارچوب مشخصی که سیاست‌های کلان آمریکا دارد با ملت ایران دشمنی خواهد کرد. فرقی نمی‌کند که شخص منتخب، ترامپ باشد یا جو بایدن. فراموش نکنیم دولتمردان آمریکا دشمنان قسم خورده نظام و ملت ایران هستند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره این شائبه که دریافت کمیسیون دفاتر املاک بر اساس ارزش ثمن معامله در افزایش قیمت مسکن تأثیر گذار است گفت: به هیچ عنوان این طور نیست. بارها اعلام کرده‌ایم اگر قیمت مسکن افزایش پیدا کند بازار وارد رکود می‌شود و این به ضرر مشاوران املاک است. لذا هیچکس حاضر نیست رونق را فدای مقدار ناچیزی حق الزحمه کند.

خسروی تصریح کرد: عزیزانی که ادعا می‌کنند مکانیزم کمیسیون در بازار مسکن تأثیر گذار است احتمالاً به تلاش ما برای تغییر این فرایند واقف نیستند.

کمیسیون معاملات مسکن باید از فروشنده گرفته شود نه خریدار

وی با اشاره به حق الزحمه مشاوران املاک شهر تهران که در حال حاضر تا ۵۰۰ میلیون تومان، نیم درصد از هر یک از طرفین است خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد دادیم این رقم به یک درصد بدون سقف افزایش یابد و از فروشنده دریافت شود؛ زیرا خریدار که بعضاً همه اموال خود را نقد کرده تا یک خانه بخرد پولی در اختیار ندارد. در بسیاری از کشورها شش درصد از فروشنده، کمیسیون دریافت می‌کنند. اما پیشنهاد ما برای یک درصد هم مورد موافقت قرار نگرفت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین اظهار کرد: پیشنهاد رایگان شدن قراردادهای متمم را نیز ارائه کردیم. در خصوص تمدید اجاره نیز گفتیم که از یک چهارم به یک هشتم مبلغ اجاره کاهش پیدا کند. قراردادهای مشارکت نیز هم اکنون هم بر اساس ارزش ملک و هم بر اساس آورده سازنده محاسبه می‌شود که ما در نظر داشتیم این رقم را به سه دانگ ارزش ملک کاهش دهیم یعنی اگر یک قرارداد مشارکت ۱۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد فقط ۲.۵ میلیارد تومان مشمول کمیسیون شود. اما همانطور که گفتم فعلاً این پیشنهادات مورد تأیید قرار نگرفته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا