بانکبانک و بیمهبورس اوراق

ورود بانک‌ها به بورس و تاثیرات آن بر تورم

درحالیکه جدیدترین مصوبه شورای عالی بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه، به بانک‌ها اجازه داده تا بتوانند در بورس خرید، فروش و سرمایه‌گذاری کنند، یک تحلیلگر اقتصادی این اقدام را برای بورس مثبت دانست و گفت: از آنجا که خرید و فروش بانک‌ها در این بازار به خلق پول منجر می‌شود و دارایی‌های پرریسکی در ترازنامه آن‌ها می‌نشیند، این عوامل منجر به بروز مشکلات پولی و در نهایت افزایش تورم خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شورای عالی بورس در جدیدترین مصوبات خود برای حمایت از بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران، بستری فراهم شد تا بانک‌ها بتوانند بدون نگرانی از بحت‌های مالیاتی و بدون محدودیت در بورس فعالیت کنند و افزایش سرمایه دهند، صندوق تشکیل دهند و از سهام خزانه استفاده کنند. 

در این زمینه، وحید شقاقی – یک کارشناس اقتصادی – با اشاره به یکی از مصوبات شورای عالی بورس که مربوط به فعالیت بانک‌ها در بازار سرمایه است، معتقد است که حضور بانک‌ها در بورس ایرادی ندارد زیرا، بانک‌ها در سایر بازارها چون مسکن هم فعالیت دارند و چه بهتر که در بازار سرمایه هم فعالیت داشته باشند.

علاوه براین، کامران ندری نیز در این رابطه به ایسنا می‌گوید: اگر بانک‌ها وارد بورس شوند، این امر برای بازار سرمایه تاثیر مثبت خواهد داشت اما خرید و فروش بانک‌ها در این بازار در نهایت از محل خلق پول انجام می‌شود که مشکل‌زاست. 

این تحلیلگر اقتصادی افزود: در این راستا، ابتدا دارایی‌هایی بر ترازنامه بانک‌ها می‌نشیند که هر لحظه ممکن است قیمت آن‌ها کاهش یابد و از این جهت، دارایی‌های پرریسکی هستند. معمولا بانک‌های مرکزی اجازه اینکه دارایی‌های پرریسک در ترازنامه بانک‌ها بشیند را نباید بدهند که مشخص نیست چرا بانک مرکزی ایران با مصوبه موافقت کرده است. 

وی ادامه داد: هر چه میزان دارایی‌های پرریسک افزایش پیدا می‌کند، نسبت کیفیت سرمایه هم زیاد می‌شود که به عبارتی بانک‌ها باید سرمایه بیشتری نگهداری کنند. البته بعید می‌دانم که بانک‌ها تمایلی برای حضور در بازار سرمایه نشان دهند که اگر هم وارد بورس شوند، راه حل خوبی برای حمایت از بازار سرمایه نیست زیرا، از طریق آن خلق نقدینگی صورت می‌گیرد و در ترازنامه بانک‌ها دارایی پرریسکی وارد می‌شود که ممکن است مشکلات پولی برای اقتصاد کشور ایجاد کند که در نهایت موجب افزایش تورم می‌شود. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا