بورسبورس اوراق

تا پایان سال از هسته معاملات بومی رونمایی می‌شود

با توجه به دردسرهایی که اختلالات هسته معاملات در معاملات بورس ایجاد کرده است و همچنان نیز این بازار با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد از رونمایی هسته معاملات بومی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در پی رشدهای بی‌سابقه شاخص بورس در اواخر سال گذشته و امسال، توجه مردم  به این بازار جلب شد به‌ نحوی که نیمی از جمعیت کشور سهامدار بورس شدند اما در این بین، هر چه ورود به بازار سرمایه بیشتر شد، اختلالات در هسته معاملات این بازار هم افزایش یافت به‌گونه‌ای که صدای سهامداران را به دلیل مشکلات ایجاد کرده در معاملات آن‌ها، درآورد.

در این راستا، سازمان بورس و اوراق بهادار مجموعه راهکارهایی برای رفع اختلال هسته معاملات بورس در نظر گرفت که شامل ایجاد برنامه کوتاه مدتی برای حل کندی و قطعی هسته، راه حل میان‌مدتی چون خرید از عرضه‌کنندگان خارجی و امضای قرارداد با دانشگاه تهران برای طراحی یک سیستم است.

همچنین، سازمان بورس تهران نیز برای جلوگیری از تکرار اختلال در سامانه معاملات و عادی شدن روند داد و ستد سهام شرکت‌ها یکی از اقداماتی که با همکاری مدیریت فناوری بورس تهران انجام داد، بکارگیری دو سامانه معاملاتی بود که مانند جداسازی سامانه‌های بورس و فرابورس اجرایی شد اما این اقدام، موقتی بود و پس از مدتی ساعت معاملات در بازار سرمایه به روال سابق بازگشت.

بهره‌برداری از سامانه مجمع الکترونیک در آینده نزدیک 

در پی این اقدامات، علی عبدالهی_ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد ضمن تشریح جزئیاتی از ۳۳ طرح این وزارتخانه در جهت دولت الکترونیک، به ایسنا اعلام کرد: با اقدامات انجام شده، تا پایان سال چند ماژول از هسته معاملات بومی در کشور رونمایی می‌شود.  

وی در ادامه درباره برنامه‌های پیش‌رو در حوزه الکترونیک‌ کردن فرآیندها در بازار سرمایه، با بیان اینکه به زودی در بورس از سامانه مجمع الکترونیک بهره‌برداری می‌شود، گفت: توسعه و گسترش سامانه سجام در دستور کار این مرکز و وزارتخانه قرار گرفته است. همچنین، در بورس کالا نیز اتفاقات خوبی برای الکترونیکی شدن رخ خواهد داد.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا