امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۱۸ راهبرد مدیریتی برای اجرای پروژه‌های جنگل‌ تدوین شد

رئیس سازمان جنگلها از تدوین ۱۸ راهبرد مدیریتی برای اجرای پروژه‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جلسه هم‌اندیشی مدیران این سازمان با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شامل ۳۳ اداره کل استانی و ۴۲۰ واحد شهرستانی می‌شود که به لحاظ گستره جغرافیایی، ۸۳ درصد از اراضی کشور را در اختیار این سازمان است.

وی افزود: این سازمان با وزارت نیرو در حریم رودها و آب‌ها، با وزارت راه در حریم راه‌ها و شهرها، با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معادن، با سازمان اوقاف و امور خیریه در تعیین تکلیف اراضی ملی، با سازمان اسناد برای سنددار کردن ۱۴۰ میلیون از اراضی و با محیط زیست در حوزه مناطق چهارگانه در تعامل است.

منصور با اشاره به تدوین ۱۸ راهبرد مدیریتی در سال جهش تولید تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها به عنوان بستر و حافظی برای زیرساخت‌های ملی محسوب می‌شود و در سال جاری به جز ۴ طرح محوری آبخیزداری، مقابله با بیابان‌زایی، صیانت از جنگل‌های کشور و توقف بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های هیرکانی شمال، ۹ محور را مشخص کردیم و نام آن را طرح ۹ در ۹۹ گذاشتیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال ۹۳ فرمودند: «فرسایش خاک چیزی نیست که بشود به آسانی آن را جبران کرد و قضیه خاک از آب هم مهم‌تر است»، فرسایش در کشور سالانه ۴ تن در هکتار و میزان رسوبات هم ۲۴۰ میلیون مترمکعب است و با اجرای آبخیزداری در هر هکتار ۵۳۰ متر مکعب استحصال آب خواهیم داشت و یک هزار مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند، همچنین در هر هکتار ۳ تا ۹ تن فرسایش خاک کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با پدیده گرد و غبار گفت: باید به پدیده گرد و غبار و مبارزه با بیابان زایی توجه ویژه شود که در حوزه وظایف سازمان جنگل‌ها است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا