انرژی

مرکز ملی مطالعات آب‌های مرزی و منابع آب مشترک راه‌اندازی می‌شود

وزیر نیرو از برنامه‌ریزی برای تاسیس مرکز ملی مطالعات آب‌های مرزی و منابع آب مشترک خبر داد و گفت: این مرکز در زیرمجموعه ساختار موسسات تحقیقات آب شکل گرفته و در عین حالی که ماهیت بین بخشی خود را حفظ می‌کند، به لحاظ ساختاری از ظرفیت اساسنامه موسسه تحقیقات آب استفاده خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در جلسه تودیع و معارفه رئیس موسسه تحقیقات آب که در حاشیه نشست شورای معاونان وزارت نیرو برگزار شد، اهمیت و حساسیت موسسه تحقیقات آب کشور را در زمان فعلی دو چندان دانست و اظهار کرد: تاثیر موسسه تحقیقات آب به‌رغم ساختاری که در کشور وجود دارد مرتبط با اولویت‌های شاخه مدیریت آب کشور بوده و در زمان فعلی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم تاسیس مرکز ملی مطالعات آب‌های مرزی و منابع آب مشترک بعد از ۱۴ سال تعطیلی، خاطرنشان کرد: در میان مدل‌هایی که برای شکل‌گیری این مرکز وجود داشت، مقرر شد این مرکز ملی مطالعات در زیرمجموعه ساختار موسسات تحقیقات آب شکل گرفته و در عین حالی که ماهیت بین بخشی خود را حفظ می‌کند ولی به لحاظ ساختاری از ظرفیت اساسنامه موسسه تحقیقات آب استفاده کند.

همچنین بخوانید

وی مقدمات تدوین لایحه قانون جامع منابع آب را جایگزین طرح توزیع عادلانه آب عنوان کرد و افزود: قرار است تا پایان فصل پاییز با تحقیقات فشرده و کار جمعی این لایحه تصویب و تقدیم مجلس شود.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه استقرار مدیریت حوضه‌های آبریز، تکلیف قانونی است، یادآور شد: تمرکز در ساختارهای مدیریت آب کشور با ادغام معاونت امور آب و آبفا با شرکت مدیریت منابع آب ایران از هفته گذشته و در چارچوب اولین طرح ساز و کاری پویش #هرهفته_الف_ب_ایران آغاز شده است.

وی با اشاره به یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب، تصریح کرد: بحث یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب جزوی از نگاه بلند به اصلاح ساختار مدیریت بهینه منابع مالی، انرژی و استفاده درست از فناوری‌های روز است که می‌تواند تاثیر بسزایی در مدیریت داشته باشد و قطعا این عرصه هم نیازمند سرویس‌های پژوهشی موسسه تحقیقات آب است.

وزیر نیرو موضوع مطالعات پایه‌ و داده‌ای را پیش‌نیاز مدیریت منابع آب دانست و گفت: ارتباط نزدیک با سازمان هواشناسی یکی از اولویت‌ها بوده که می‌تواند کمک شایانی در امور تحقیقی داشته باشد.

طبق اعلام وزارت نیرو، اردکانیان با بیان اینکه مقرر شده مرکز داده‌های مشترک بین هواشناسی و وزارت نیرو تشکیل شود، خاطرنشان کرد: مقرر شد ظرف دو هفته آینده یک چارچوب همکاری مشترک بین سازمان هواشناسی و بخش آب وزارت نیرو داشته باشیم.

وی با اشاره به تصویب اساسنامه موسسه تحقیقات آب توسط شورای عالی گسترش آموزش عالی در ۲۰ سال گذشته، اظهار کرد: بر اساس این اساسنامه سه هدف مهم برای این موسسه تعریف شده که ابتدا وظیفه توسعه، گسترش، پژوهش و تامین دانش و تولید فناوری در امور آب را داشته و سپس کوشش برای دستیابی به دانش و فناوری نوین جهانی در امور آب را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه این سه هدف کلی بوده و مشروح وظایف اساسنامه در عرصه مدیریت منابع آب است، افزود: هدف سوم، زمینه‌سازی مناسب برای ارتقای سطح پژوهشی در مورد مسائل و مباحث آب و به‌کار بردن روش‌های جدید برای بهره‌برداری بهینه از منابع آب را در اساسنامه تعریف کرده است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته طی حکمی از سوی وزیر نیرو، “محمدرضا کاویان‌پور” به عنوان رئیس موسسه تحقیقات آب منصوب شد. وی پیش از این دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده و از طریق فراخوان به عنوان رئیس جدید موسسه تحقیقات آب انتخاب شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا