ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مقابله با واردات قاچاقی گوشی‌ به اسم مسافری

در حالی که واردات کالای قاچاق به اسم گوشی مسافری تا چندی پیش هم ادامه داشت، اکنون با الزام گذشت حداقل ۲۰ روز از زمان فعال‌سازی سیم‌کارت برای رجیستری گوشی مسافری و ممنوع شدن ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه مسافری، انتظار می‌رود واردات غیررسمی این کالا پایان یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور از همان زمان که به‌عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق مطرح شد، با چالش‌هایی همراه بود. در اولین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشی‌ها بود، این کد قابل جعل بود و به همین دلیل در جدیدترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیم‌کارت به صورت همزمان، از شکست دوباره این طرح جلوگیری شود.

از طرف دیگر، با اجرای رجیستری برای تمامی برندهای گوشی، افرادی که منافعشان از طریق قاچاق تامین می‌شد، دست به کارهای مختلفی برای دور زدن این طرح زدند. یکی از این راه‌ها، واردات چمدانی گوشی‌های مسافری بود؛ زیرا افرادی که به این شیوه گوشی‌های خود را وارد می‌کردند، از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از معافیت‌های گمرکی نیز بهره می‌بردند. این موضوع باعث شد مسوولان روش دریافت مستقیم کد فعال‌سازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک جایگزین شود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان‌پذیر شد.

همچنین بخوانید

روش دیگری که واردکنندگان غیررسمی و قاچاق‌چیان گوشی برای استفاده از گوشی‌های قاچاق انتخاب کردند، استفاده از اطلاعات مسافران واقعی بود که اگرچه خودشان اقدام به واردات گوشی نکرده‌اند، اما برخی با گرفتن اطلاعات از آن‌ها، اقدام به واردات گوشی به اسمشان کردند. اگرچه با تصمیم به افزایش تعرفه گمرکی و حذف معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری، واردات غیررسمی گوشی تا حد زیادی  کاهش یافت، اما این روش تا چندی پیش هم ادامه داشت.

چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد از آنجا که برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافرانی که به خارج از کشور سفر کرده و به کشور بازگشته‌اند، به نام آنها سیم‌کارت خریداری کرده و از آن برای رجیستری گوشی تلفن همراه قاچاق استفاده می‌کردند، کمیته راهبری طرح رجیستری، سپری شدن حداقل ۲۰ روز از زمان فعال‌سازی سیم‌کارت را برای رجیستری گوشی مسافری الزامی کرد.

همچنین به‌تازگی گمرک ایران اعلام کرد هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) توسط مسافرین ممنوع می‌شود و اظهار و ثبت تلفن همراه مسافر از مهر ماه سال جاری پس از احراز هویت و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام خواهد شد.

در شرایطی که کارشناسان معتقدند اگر تشریفات گمرکی کالای همراه مسافر و سپس ترخیص آن از اماکن گمرکی منطبق بر قانون انجام می‌شد امکان سوءاستفاده برای متخلفان فراهم نبود، با الزام گذشت حداقل ۲۰ روز از زمان فعال‌سازی سیم‌کارت برای رجیستری گوشی مسافری و ممنوع شدن ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه مسافری، انتظار می‌رود واردات کالای قاچاق به اسم گوشی مسافری پایان یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا