ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

افتتاح مسیر دوم فیبرنوری دریایی جزایر خلیج‌فارس

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افتتاح مسیر دوم فیبرنوری دریایی جزایر خلیج‌فارس واقع در جزیره قشم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت ارتباطات، حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از افتتاح مسیر دوم فیبرنوری دریایی جزایر خلیج‌فارس واقع در جزیره قشم در روز چهارشنبه، با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۳۲۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، پایداری ارتباطات و اتصال جزایر خلیج‌فارس به‌عنوان پاره‌های تن سرزمین مدنظر قرارگرفته است.

وی با اشاره به اهمیت پایداری شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: در فاز اول، اجرای مسیر دوم فیبر نوری دریایی برای جزایر کیش، قشم و خارک طراحی و راه‌اندازی می‌شود. برای نخستین بار، این پروژه با توان داخلی در دریا اجرا می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کابل‌های مدرن از فناوری فیبر نوری برای انتقال داده‌های دیجیتال استفاده می‌کنند که شامل تلفن، اینترنت و ترافیک داده‌های خصوصی است. نخستین فیبر نوری دریایی ایران، در سال ۱۳۹۲ توسط یک شرکت ایرانی و با مالکیت ایرانی در آب‌های بین‌الملل بهره‌برداری شد با این هدف که توانایی کشور را در حوزه تبادل ترافیکی  افزایش دهد.

پیش از این، آذری جهرمی درباره قطعی‌های اینترنت گفته بود: در ابتدای آغاز به کار فعالیت من، ۷۰ درصد اینترنت کشور از جنوب و روی فیبر نوری تامین می‌شد. طبیعتا اگر این فیبر نوری دریایی خوب دفن نشده باشد بر اثر لرزش‌ها و لنگر انداختن کشتی قطع می‌شود و حداقل زمانی که لازم است نقطه‌یابی و وصل شود، حداقل دو روز است که کشور دچار اختلال می‌شد. یکی از کارهایی که بنده در زیرساخت انجام دادم این بود که چگالی توزیع اینترنت از سطح دریا را به سمت مرزهای شمالی بردم،‌ که از آنجا بیشتر درخواست‌های ما به سمت اروپا می‌رود و کیفیت بهتری دارد. اکنون اگر هم از دو مسیر دچار قطعی شویم مردم احساس نمی‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا