انرژی

تقاضای جهانی برای نفت از این بالاتر نمی‌رود

طبق جدیدترین گزارش دورنمای انرژی بلندمدت شرکت BP، تقاضای جهانی برای نفت ممکن است به پیک خود رسیده باشد، زیرا پاندمی کووید ۱۹ باعث کندی رشد اقتصاد جهانی و تسریع گذار به سوی سوختهای پاکتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در گزارش دورنمای انرژی ۲۰۲۰ شرکت BP آمده است: تقاضا برای نفت بزرگترین قربانی تقاضای کمتر برای انرژی در سه دهه آینده خواهد بود، زیرا رشد اقتصادی ضعیفتر و گذار سریعتر به سوی انرژیهای تجدیدپذیر، فروپاشی سوخت های حمل و نقل تولید شده از نفت را تسریع می کنند.

طبق سناریوی مرکزی جدید BP از گذار سریع انرژی، تقاضای جهانی برای سوخت های مایع شامل نفت و سوخت های زیستی تا سال ۲۰۵۰ که سهم نفت از سبد انرژی جهان از یک سوم فعلی به ۱۴ درصد تنزل می کند، تقریبا نصف شده و به کمتر از ۵۵ میلیون بشکه در روز می رسد.

همچنین بخوانید

حتی تحت سناریوی “کسب و کار معمولی” این شرکت، تقاضای جهانی برای نفت که در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسیده است، تا چند سال دیگر به پیک خود می رسد و رشد بیشتری نخواهد داشت.

به گفته شرکت BP، این ریسک وجود دارد که خسارات اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹ به میزان قابل توجهی بزرگتر باشد به خصوص اگر موجهای ابتلای بیشتری وجود داشته باشد.

تحت سناریوی مرکزی BP، این شرکت انتظار دارد تقاضای برای نفت در سال ۲۰۲۵ حدود سه میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۵۰ حدود دو میلیون بشکه در روز در نتیجه شیوع ویروس کرونا کمتر باشد. حدود دو سوم از کاهش مذکور ناشی از ضعیفتر شدن اقتصاد جهانی و یک سوم دیگر ناشی از تغییرات رفتاری ادامه دار به دلیل شیوع کووید ۱۹ است.

به گفته اسپنسر دیل، اقتصاددان ارشد شرکت BP، آسیبهای ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا باعث خواهد شد تقاضا برای سوختهای فسیلی در همه سناریوهای آینده کاهش نشان دهد که به منزله افول تاریخی کم سابقه سوختها در سبد انرژی جهان است.

در همه سناریوهای در نظر گرفته شده، نفت در بخش حمل و نقل در اواسط تا اواخر دهه ۲۰۲۰ به دلیل پیشرفت در بهره وری و برقی سازی خودروها، به پیک خود خواهد رسید.

تغییرات اعمال شده در سناریوی مرکزی BP در پی اقدام برنارد لونی، مدیرعامل این شرکت در تعیین اهداف بلندپروازانه برای انرژی پاک در فوریه صورت گرفته است. این شرکت که دومین شرکت نفتی بزرگ اروپا است، در یک تحول اساسی درصدد است تولید نفت و گاز را معادل حداقل یک میلیون بشکه در روز نفت یا ۴۰ درصد در یک دهه آینده کاهش دهد.

تحت سناریوی مقدماتی “گذار در حال تحول”، که BP سال گذشته اعلام کرده بود این شرکت پیش بینی کرده بود تقاضا برای سوختهای مایع پس از این که در سال ۲۰۳۵ به پیک رسید، تا سال ۲۰۴۰ در ۱۰۸ میلیون بشکه در روز ثابت می ماند.

دورنمای بدبینانه شرکت BP برخلاف آژانس بین المللی انرژی است که در نوامبر پیش بینی کرد رشد تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰ یکنواخت شده و در سال ۲۰۴۰ به ۱۰۶.۴ میلیون بشکه در روز می رسد.

بر اساس گزارش پلاتس، فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی در ژوییه اظهار کرده بود اگر تقاضای جهانی برای نفت پس از به کنترل درآمدن شیوع ویروس کرونا به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز صعود کند، تعجب نخواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا