امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تجهیز ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری، حدود ۱۷۴ هزار هکتار اراضی آبی کشور تحت پوشش طرح سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع، هدف از اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری را افزایش بهره‌وری و پایداری منابع آب و خاک در جهت تولید پایدار محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: با حمایت‌های مادی و معنوی دولت و مقام معظم رهبری از این طرح، از ۸.۷ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، حدود ۲میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از آن به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال ۹۹، از بودجه سنواتی و محل صندوق توسعه ملی، حدود ۱,۶۰۰ میلیارد تومان برای توسعه انواع روش‌های نوین آبیاری، تسهیلات پیش‌بینی شده است و با این اعتبارات تا امروز حدود ۱۷۴ هزار هکتار اراضی آبی کشور تحت پوشش طرح قرار گرفته که از این میزان، ۱۳۰ هزار هکتار در حال اجرا بوده و ۴۴ هزار هکتار نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: با اجرای این طرح، افزایش راندمان آبیاری تا ۴۴ درصد در مزرعه، افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید محصولات کشاورزی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نهاده‌های کشاورزی و کاهش اثرات زیست محیطی رقم خواهد خورد.

زارع ادامه داد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است که اعتبارات تخصیص یافته برای تجهیز مزارع به سامانه‌هایی با راندمان بالاتر مانند آبیاری میکرو و موضعی اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه آبیاری هوشمند مزارع سه رکن دارد که باید همزمان در مزرعه انجام شود، تصریح کرد: یکی از ارکان این است که کشاورز بتواند در مزرعه اطلاعات مورد نیاز مانند رطوبت خاک و نیاز گیاه به تبخیر را جمع‌آوری کند و این اطلاعات توسط سیستم به یک سرور ارسال شود تا برنامه‌ریزی در این بخش انجام شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: در موافقت‌نامه سال ۹۹، ایجاد چند مزرعه پایلوت برای سیستم آبیاری هوشمند پیش‌بینی شده که در آن تولید اطلاعات، انتقال آن و سیستم برنامه‌ریزی به صورت هم‌زمان فعال باشند.

زارع با اشاره به بازدید از طرح ۲۴۰۰ هکتاری سعدآباد بوشهر خاطرنشان کرد: در این طرح که در بوشهر در حال اجرا است، ۱۴۳۱ نفر بهره‌بردار مشغول به کار هستند و تمام محصول آن ارقام مختلف خرما است.

وی افزود: هدف از این طرح، استفاده از سهمیه ۱۵۵۰ لیتر آب در ثانیه، در این منطقه است تا بتوانند حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش محصول خرما داشته باشد و به احیا و حفظ منابع خاک نخیلات بپردازند.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این پروژه، شرکت آب منطقه‌ای استان، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری بوشهر با هم تعامل دارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا