امور زیربناییتعاون و اشتغال

کارنامه ۳۰ ماهه وام اشتغال روستایی/ بهره‌مندی ۱۳۷ هزار طرح

آمار دو و نیم ساله طرح اشتغال روستایی و عشایری از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی حاکی است حدود ۱۳۷ هزار کسب و کار با پیش بینی اشتغالزایی برای حدود ۲۵۳هزار نفر، از این وام بهره‌مند شده‌اند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، برنامه اشتغال روستایی و عشایری از سال ۹۶ با مجوز از رهبری برای دریافت ۱.۵ میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفت و این برنامه پس از ارائه لایحه از سوی دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی از اواخر سال ۹۶ با اولویت پرداخت تسهیلات و تأمین سرمایه در گردش کسب و کارهای موجود در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و همچنین ایجاد مشاغل جدید در این مناطق، رسماً عملیاتی شد.

در قالب برنامه اشتغال روستایی علاوه بر اختصاص معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، ۴ مؤسسه عامل کشاورزی، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک به عنوان مؤسسات عامل مجری این طرح مکلف شدند به تناسب منابع تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی، نسبت به تأمین منابع برای اجرای این برنامه اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، نرخ مصوب تسهیلات این طرح برای مناطق روستایی و عشایری مرزی ۴ درصد، برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی ۶ درصد و برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت معادل ۱۰ درصد است.

حداکثر مبلغ تسهیلات اشتغال روستایی، بسته به توجیه پذیری طرح تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال است و بازپرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، به تشخیص مؤسسه عامل و حداکثر دارای دوره تنفس یک ساله است. ضمن آنکه هر واحد روستایی برای یک طرح فقط یک بار می‌تواند از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کند.

آخرین وضعیت طرح اشتغال روستایی و عشایری

در این بین، آنطور که اطلاعات مرکز آمار و اظهارات مسئولان وزارت کار نشان می‌دهد، از زمان اجرای این طرح، سهم اشتغال روستایی از کل سبد اشتغال کشور، از سه درصد به حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

آخرین آمار مربوط به پرداخت تسهیلات طرح اشتغال روستایی و عشایری از ابتدای شروع طرح تا یازدهم مرداد ماه سال جاری به شرح جدول زیر است.

بر اساس جدول فوق، کارنامه اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری طی ۲.۵ سال گذشته نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۱۶۳ هزار طرح توجیهی کسب و کار از سوی متقاضیان به سامانه کارا (سامانه ثبت تقاضای تسهیلات اشتغال) ارائه شده است که از این میزان پس از بررسی طرح‌ها توسط کارگروه‌های ملی، استانی و همچنین بانک‌ها در نهایت تاکنون ۱۳۸ هزار و ۷۲۲ طرح به ارزش حدود ۱۲ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان تأیید و مصوب شده است. از بین طرح‌های تأیید شده، تاکنون تسهیلات ۱۳۷ هزار و ۱۰۹ طرح طی دو سال گذشته از سوی ۴ مؤسسه عامل پرداخت شده است.

بر اساس آنچه که صاحبان مشاغل در زمان ارائه طرح توجیهی خود ابراز کردند در مجموع این ۱۳۷ هزار واحد کسب و کار مشمول دریافت تسهیلات باید برای ۲۲۵ هزار و ۸۳۶ نفر اشتغالزایی کنند. البته با توجه به اینکه بسیاری از این کسب و کارها در مرحله رشد و توسعه قرار دارند و پس از تکمیل ظرفیت و فعالیت با ظرفیت کامل به اشتغال تعهد شده خواهند رسید.

در مجموع ۱۳۷ هزار کسب و کار روستایی دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی ۱۲ هزار و ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند؛ همچنین از مجموع اعتبارات ابلاغ شده به بانک‌های عامل تاکنون ۹۰ درصد از این اعتبارات در قالب برنامه اشتغال روستایی و عشایری به صاحبان مشاغل و کسب و کارهای دارای طرح‌های توجیهی پرداخت شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا