اقتصاد کلان

رشد اقتصادی منفی شد اما با اختلاف!

گرچه همچنان اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار در رابطه با اعلام نرخ رشد اقتصادی پابرجاست اما آنچه برای بهار از سوی هر دو اعلام شده این بار نشان دهنده رشد منفی در هر دو بخش با نفت و بدون نفت است؛ در آمار سال گذشته در مورد منفی و مثبت بودن رشد هم اختلاف وجود داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در روزهای گذشته مرکز آمار رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام کرد که نشان دهنده ادامه رشد منفی؛ به طوری که رشد اقتصادی با نفت منفی ۳.۵ و بدون نفت منفی ۱.۷ درصد اعلام شد که البته این رقم برای با نفت نشان دهنده مثبت شدن نسبت به سال گذشته و برای بدون نفت روند منفی‌تری بود.

 در شرایطی همتی – رئیس کل بانک مرکزی – نیز به تازگی آمار رشد اقتصادی را اعلام کرده که نرخ اعلامی از سوی وی بیانگر رشد منفی در هر دو بخش است؛ رشد اقتصادی با نفت منفی ۲.۸ و بدون نفت منفی ۰.۶ از سوی وی اعلام شده که نشان از اختلاف ۰.۷ در رشد با نفت و ۱.۱ درصد بدون نفت دارد.

همچنین بخوانید

در جزئیات آماری نیز این اختلاف دیده می‌شود؛ به طوری که در مرکز آمار فقط بخش کشاورزی رشد مثبت دارد و از این قرار است که رشد بخش صنایع و معادن منفی ۴.۴ درصد، کشاورزی ۰.۱ و خدمات منفی ۳.۵ درصد.اما آنچه بانک مرکزی اعلام کرده فقط آمار منفی بخش خدمات را نشان می‌دهد.

این در حالی است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی، رشد کشاورزی ۳.۷ درصد، صنایع و معادن ۲.۵ درصد و خدمات منفی ۰.۶ درصد است.

اختلاف آماری در حالی همچنان پابرجاست که در آمار رشد اقتصادی سال گذشته که چندی پیش از سوی دو نهاد اعلام شد، مرکز آمار رشد دو بخش را منفی اما بانک مرکزی رشد بدون نت را مثبت گزارش کرده بود؛ به گونه ای که  طبق امار مرکز آمار رشد با نفت منفی هفت و بدون نفت منفی ۰.۶ درصد ولی بانک مرکزی منفی ۶.۵ درصد برای رشد با نفت و مثبت ۱.۱ درصد برای بدون نفت گزارش کرد که این آمار در جزئیاتی با یکدیگر اختلاف داشت.

این در حالی است که در اواخر سال ۱۳۹۷ و با مصوبه شورای عالی آمار در راستای حذف موازی کاری آماری، بانک مرکزی از انتشار خبرهای مربوط به تورم، رشد اقتصادی و حساب‌های ملی منع شده و مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار شناخته می‌شود، با این حال بانک مرکزی معمولا این آمار یا از طریق رئیس کل یا انتشار کامل جزئیات اعلام می‌کند که موجب ایجاد ابهاماتی در آمار شده است.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا