انرژی

درخواست زنگنه برای تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس

وزیر نفت خواشتار تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس برای بررسی تخصصی مسائل این حوزه شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و پس از اعلام نظرات نمایندگان درباره گزارش عملکرد وزارت نفت درباره اظهارات نمایندگان گفت: انبوه انتقادات، پیشنهادات و نظرات در این جلسه مطرح شد که من در زمان کوتاه نمی‌توانم به آن پاسخ دهم و هر کدام از آن‌ها دو، سه ساعت وقت می‌خواهد. خواهش من این است ترتیبی داده شود با محوریت کمیسیون انرژی، کارگروهی بین دولت و مجلس ظرف پنج، ۱۰ یا ۲۰ روز تشکیل شود و زمانی داده شود که این بحث‌ها شنیده و جمع‌بندی شود.

وی افزود: در بحث متانول که آقای زاکانی مطرح کردند انتقاد من هم هست، اما عمده مجوزهای آن قبلا داده شده بود و من امکان لغو آن را نداشتم بلکه تنها گفتم شما را حمایت نمی‌کنم. در همین طرح‌ها متانول می‌تواند به پروپولین تبدیل شود که طیف وسیعی اشتغال و مصنوعات ایجاد می‌کند مثلا در عسلویه می‌توانیم ۴ تا ۴.۵ میلیون تن متانول را به پروپولین تبدیل کنیم و آن‌ها را با خط لوله تا شیراز بیاوریم و آنجا تبدیل به فراورده‌های دیگر کنیم و بعد به جاهای دیگر منتقل کنیم. ما این برنامه را نوشته‌ایم.

همچنین بخوانید

وزیر نفت با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی موافقت کرده، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم پیش‌بینی شده که ۲۰۰ میلیون دلار باید در صنعت نفت خرج شود که ۸۰ میلیون دلار از منابع خارجی و ۱۲۰ میلیون دلار از منابع داخلی است. ما قراردادی با توتال داشتیم زیرا نیاز به تکنولوژی داشتیم.

زنگنه با بیان اینکه وزارتخانه در مورد حقوق و دستمزد با مشکلاتی مواجه است، در مورد مسئولیت اجتماعی نفت نیز گفت: ما خودمان این را راه‌  انداختیم و کارهای مهمی کردیم ولی کافی نیست زیرا خودمان مشکل منابع داریم. در مورد صادرات نفت به هسایگان هم که مطرح شد برایش جواب داریم. ما باید همه به هم کمک کنیم و با همدلی کار را جلو ببریم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: مثلا ما در مقابل ترکمنستان چه باید کنیم، ما به آن‌ها امتیاز ندادیم حالا باید تنبیه شویم یا تحسین. در مورد گاز فلر هم کارهای مهمی کردیم.

وی ادامه داد: در مورد بهینه‌سازی مصرف سوخت چیزی که آن را نابود کرد این بود که تبصره ۱۴ تمام مبلغ را برای یارانه نقدی گذاشت. ببینید چقدر به طرح‌های بهینه سازی اختصاص می‌یابد.

زنگنه با بیان اینکه در مورد صادرات گاز به عمان قرارگاهی به عنوان نماینده وزارت نفت به عمان معرفی شده تصریح کرد: موضوع پنجره واحد نفتی برای تهاتر که نمایندگان مطرح کردند را نیز دنبال خواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه اصل بر این است که سی‌ان‌جی سوخت اصلی باشد، افزود: برخی نمایندگان برای گازوئیل کشاورزی ابراز نگرانی می‌کنند که ما هم با آن‌ها هم نظر هستیم. اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت هم هست که باید نظر آن‌ها را جلب کنیم.

وی گفت:‌ آنچه یکی از نمایندگان مطرح کرد که جاسک باید هاب انرژی شود، قطعا همین طور است و برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

زنگنه با اشاره به اینکه تأمین خوراک پالایشگاه‌های کوچک در اولویت وزارت نفت است، گفت: هر کسی از ما نفت خام یا میعانات می‌خواهد ما حاضریم قرارداد جداگانه بنویسیم یا در بورس عرضه کنیم. در سال جاری تنها در پنج ماه و نیم اول در بورس انژری هفت میلیون تن فراورده فروخته شده است. بچه‌های ما شبانه روز زحمت می‌کشند. ظرفیت تولید پتروشیمی هم سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و تا ۳۷ میلیارد دلار هم افزایش خواهد یافت.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: ششم خرداد سال ۹۴ بنزین با تصویب دولت تک نرخی شد و کسی هم به آن اعتراض نکرد. افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا