انرژی

نظری: چرا بورس انرژی را فعال نمی‌کنید؟

نماینده خلخال با طرح این پرسش که چرا بورس انرژی فعال نشده است؟، گفت: وزارت نفت می‌تواند نفت را در بورس به بخش خصوصی بفروشد چون محدودیت بخش دولتی را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدغنی نظری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی برنامه‌های وزارت نفت گفت: با توجه به اینکه ۹۹ درصد شهرها و ۸۷ درصد روستاها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، اکثر منبع تأمین گاز کشور در یک منطقه و متمرکز در عسلویه شد، اما پدافند غیرعامل اقدام اساسی انجام نداده تا کشور در شرایط بحرانی دچار مشکل نشود. برنامه وزارت نفت در این باره چیست؟

نماینده مردم خلخال با طرح این پرسش که چرا بورس انرژی را فعال نکردید؟ گفت: با فعال کردن بورس انرژی، نفت را به بخش خصوصی بفروشید چون بخش خصوصی محدودیت بخش دولتی را ندارد. اساسا آیا اعتقادی به بورس انرژی دارید؟

همچنین بخوانید

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه باید گازرسانی به مناطق سردسیر با اولویت صورت گیرد، گفت: گازرسانی به روستاهای محروم در راستای عدالت اجتماعی یک ضرورت است. برخی روستاهای هزار نفری شهرستان خلخال به عنوان سردترین شهر کشور از گاز طبیعی بی‌بهره هستند. بهانه‌هایی همچون هزینه‌های اضافی هم قابل قبول نیست.

نظری با بیان اینکه کشاورزان در تأمین نفت و گازوئیل با مشکل مواجه شده‌اند، گفت: برنامه جدید مبنی بر ثبت نام برای تأمین نفت و گازوئیل کشاورزان آن‌ها را با مشکل اساسی مواجه کرده و آواره کافی نت، جهاد کشاورزی و اداره نفت هستند. لذا باید نفت و گاز به این زحمت‌کشان اختصاص یابد. از طرف دیگر مردم گرفتار سیلندر گاز مایع هستند، برای جلوگیری از استفاده در خودروها موضوع ثبت نام در سایت مطرح شده که این هم عذاب دیگری برای مردم به شمار می‌آید به طوری که در مناطقی همچون ترکمن‌صحرا و عشایری مردم برای تهیه سوخت از هیزم استفاده می‌کنند.

وی تقویت جایگاه گاز ایران و صادرات گاز را موضوع مهمی برشمرد و با اشاره به موضوع سلف نفتی گفت: آیا این موضوع به نفع مردم است؟ باید در این باره نمایندگان را قانع کنید تا برای حل مشکلات کشور کمک کنند نه اینکه به بهانه محرمانه بودن و بررسی در جلسه سران قوا تصمیم‌گیری کنید.

نظری در پایان با بیان اینکه صادرات فراورده‌های نفتی و پالایشگاهی مشکل تحریم ندارد، افزود: چرا پتروپالایشگاه‌ها را حمایت نکردید، تا امروز از گرفتاری صادرات نجات پیدا کنیم. اینکه این موضوع مشکل زیست محیطی ایجاد می‌کند قانع کننده نیست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا