انرژی

اوپک پلاس حاضر به حمایت از کاهش بیشتر تولید نفت نیست

منابع آگاه اظهار کردند اوپک و متحدانش شامل روسیه با وجود کاهش اخیر قیمتها، بعید است کاهش بیشتر تولید نفت را اعلام کنند و احتمالا فرصت داده شده به کشورهایی شامل عراق و نیجریه برای جبران مازاد تولیدشان را تمدید خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با هدف تقویت قیمتها پس از سقوط تقاضای جهانی که ناشی از محدودیتهای اعمال شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بود، از ماه مه دور جدیدی از توافق کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند.

در مرحله دوم این توافق، محدودیت عرضه اوپک پلاس از اول اوت به ۷.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود هشت درصد از تقاضای جهانی تسهیل شد و این گروه از عراق و سایر اعضایی که از ماه مه تا ژوئیه مازاد تولید داشتند، درخواست کرد در سپتامبر پایینتر از سهمیه شان نفت تولید کرده و به جبران بپردازند.

همچنین بخوانید

سه منبع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند که این گروه احتمالا دوره جبران را برای این کشورها به اکتبر و نوامبر گسترش می دهند تا به آنها فرصت دهند به اهداف کاهش تولیدشان عمل کنند.

پنج منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: در نشست مجازی هفته جاری کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس با وجود سقوط قیمت نفت برنت به پایین ۴۰ دلار در روزهای اخیر، بعید است تغییر اهداف کاهش تولید توصیه شود.

یکی از نمایندگان اوپک گفت: امیدوارم که این وضعیت موقتی باشد. بازار ممکن است در چند روز اخیر بیش از حد واکنش نشان داده باشد.

عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، برای متوازن کردن بودجه اش به قیمت نفت بالاتری نیاز دارد و خاطرنشان کرده که ترجیح می دهد قیمت نفت بالای ۴۵ دلار در هر بشکه باشد.

یک منبع آگاه از سیاست ریاض اظهار کرد: عربستان سعودی بعید است تلاش کند با افزایش کاهش تولید علاوه بر سهمیه اجباری خود همانند اقدامی که در ژوئن انجام داد، قیمتها را تقویت کند زیرا به دنبال حمایت از سهم بازارش است.

روسیه نیز اشاره کرده که مایل است محدودیتهای تولید نفت تسهیل شود اما یک منبع آگاه از سیاستهای نفتی روسیه گفت: چنین اقدامی قریب الوقوع نیست و ممکن است در مراحل بعدی مورد بحث قرار گیرد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک روز دوشنبه پیش بینی خود از تقاضا برای نفت را تنزل داد. شرکت BP اعلام کرده که تقاضا برای نفت احتمالا در سال ۲۰۱۹ به پیک خود رسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا