انرژی

اوپک تقاضای کمتری برای نفت پیش‌بینی کرد

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر پیامدهای شیوع ویروس کرونا، به میزان چشمگیری بیشتر از میزانی که پیش از این پیش بینی شده بود کاهش پیدا خواهد کرد و احیای آن در سال آینده بسیار کندتر از انتظارات قبلی خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۹.۴۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا می کند و به ۹۰.۲ میلیون بشکه در روز می رسد. این رقم بالاتر از ۹.۰۶ میلیون بشکه در روز کاهش پیش بینی شده در گزارش ماه پیش این سازمان است.

قیمتهای نفت در بحبوحه بحران شیوع ویروس کرونا که سفرها و فعالیت اقتصادی را محدود کرده، دچار ریزش شده اند. در حالی که شماری از کشورها محدودیتهای قرنطینه را کاهش داده اند و این امر به بهبود تقاضا برای سوخت کمک کرده است اما شمار رو به رشد موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ و تولید بالاتر نفت، قیمتها را تحت فشار کاهشی قرار داده است.

همچنین بخوانید

اوپک درباره دورنمای سال ۲۰۲۱ اعلام کرد: ریسکها به خصوص در ارتباط با تحولات شیوع بیماری کووید ۱۹ و درمانهای احتمالی آن، بالا مانده و به سمت نزول متمایل هستند. افزایش استفاده از دورکاری و کنفرانس از راه دور، بهبود مصرف سوختهای حمل و نقل و بازگشت آن به سطح سال ۲۰۱۹ را محدود خواهد کرد. این به معنای آن است که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ بسیار کندتر از انتظار قبلی بهبود پیدا می کند. اوپک پیش بینی می کند مصرف نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۶.۶۲ میلیون بشکه در روز رشد می کند که ۳۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از برآورد ماه گذشته این سازمان است.

ذخایر نفت به دلیل فروپاشی تقاضا رشد کرده اند. اوپک اعلام کرد ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته در ژوئیه به میزان ۴.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد اما ۲۶۰.۶ میلیون بشکه بالاتر از متوسط پنج ساله مانده که اوپک پیش از شیوع ویروس کرونا به عنوان سطح مطلوب ارزیابی می کرد.

نفت روز دوشنبه پس از انتشار گزارش اوپک پایین ۴۰ دلار در هر بشکه معامله شد که بسیار پایینتر از سطح قیمت مورد نیاز بسیاری از اعضای اوپک برای متوازن کردن بودجه شان است. قیمتها در ماه جاری تقریبا ۱۵ درصد سقوط کرده اند.

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، برای مقابله با اشباع عرضه در بازار، از ماه مه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند. آمریکا و سایر کشورها هم در واکنش به شرایط بازار تولیدشان را کمتر کردند.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید این گروه در اوت ۷۶۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۲۴.۰۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش تولید در راستای تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس از ۹.۷ میلیون بشکه به ۷.۷ میلیون بشکه در روز از اول اوت بوده است.

طبق محاسبات رویترز، نرخ پایبندی این گروه به توافق کاهش تولید در اوت به ۱۰۳ درصد در مقایسه با ۹۷ درصد در ژوییه رسید.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس پنج شنبه هفته جاری برای مذاکره درباره وضعیت بازار دیدار خواهد کرد. برخی از نمایندگان اوپک نسبت به کاهش قیمتها در ماه جاری ابراز نگرانی کرده اند اما هیچ سیگنالی از برنامه ریزی این گروه برای تغییر پیمان کاهش تولید وجود ندارد.

در گزارش ماهانه اوپک پیش بینی شده است تقاضا برای نفت اوپک امسال و سال آینده کمتر از حد انتظار خواهد بود که به دلیل افزایش عرضه نفت در خارج از اوپک و دورنمای تقاضای جهانی کمتر برای نفت است.

اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه امسال به طور متوسط ۲۲.۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی است. اگر اوپک با نرخ اوت به تولید نفت ادامه دهد، بازار دچار مازاد عرضه خواهد بود. پیش بینی میزان تقاضا برای نفت اوپک در سال میلادی آینده ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داده شد.

قول اوپک در تولد ۶۰ سالگی

اوپک روز دوشنبه ۶۰ ساله شد و اعلام کرد آماده است به چالشهای ۶۰ سال آینده بپردازد و یک بازار نفت متوازن و باثبات را تضمین کند.

شصت سال پس از این که ایران، عراق، کویت، عراق و عربستان سعودی اوپک را در ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ تاسیس کردند، اوپک وعده داد همچنان به ایفای نقش عمده در بازار جهانی نفت ادامه می دهد و به بازار نفت متوازن و باثباتی متمرکز مانده که به نفع هر دوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. موضوعی که در اعلامیه همکاری و توافق کاهش تولید تاریخی در سال ۲۰۲۰ منعکس شده است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در بیانیه ای اظهار کرد: اوپک همچنان همان اهداف اصلی نظم و ثبات بازارهای جهانی نفت را دنبال می کند اما نقش این گروه به میزان قابل توجهی گسترش پیدا کرده و شامل همکاری عمیقتر با سایر تولیدکنندگان، گفت و گو با ذی نفعان صنعت نفت و پرداختن به نگرانیهای انسانی مانند توسعه پایدار، محیط زیست و ریشه کنی فقر انرژی بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا