انرژی

افزایش ۱۱۸ مگاواتی توان تولید پنج نیروگاه‌ حرارتی کشور

مدیر عامل شرکت برق حرارتی از بهره برداری طرح‌های ارتقای توان عملی و رفع محدویت‌ تولید نیروگاه‌های رامین اهواز، اسلام‌آباد اصفهان، زاگرس، شازند و قدس سمنان با اعتباری بالغ بر ۵۶ میلیارد تومان خبر داد و گفت با این اقدام توان تولید این نیروگاه‌های حرارتی ١١٨ مگاوات افزایش می یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محسن طرز طلب امروز در مراسم طرح‌های ارتقای توان عملی و رفع محدویت‌ تولید نیروگاه‌های رامین اهواز، اسلام‌آباد اصفهان، زاگرس، شازند و قدس سمنان اظهار کرد: نیروگاه‌ها با افزایش عمر و مدت زمان بهره­ برداری با افت میزان تولید و راندمان مواجه می­شوند که برای جبران افت تولید و راندمان واحدها لازم است طرح‌های بهینه‌سازی در نیروگاه‌ها اجرا شود.

وی افزود: واحدهای بخار نیروگاه رامین اهواز با عمری قریب به ۳۰ سال به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه و سوخت مصرفی مایع دچار افت عملکرد و راندمان شده‌اند که اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در نیروگاه رامین اهواز موجب رفع محدویت تولید واحدهای این مجموعه به میزان ۴۰ مگاوات شده است.

همچنین بخوانید

مدیر عامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه در نیروگاه اسلام‌آباد اصفهان نیز به دلیل اشکالات موجود در  برج خنک کن واحد سوم نیروگاه، توان تولیدی این واحد به میزان ۳۰ مگاوات افت پیدا کرده بود، گفت: با برنامه‌ریزی و بازسازی کامل برج خنک‌کن علاوه بر کاهش میزان مصرف آب، محدودیت تولید این واحد هم مرتفع شده است.

 طرز طلب تصریح کرد: در نیروگاه شازند نیز ارتعاشات زیاد در یاتاقان‌ها مانع بارگیری کامل واحد به ویژه در فصل تابستان شده بود که با نصب نمونه جدید یاتاقان‌های خود تنظیم،‌ توانایی توربین برای تحمل جریان بخار افزایش یافت و محدودیت تولید ناشی از یاتاقان‌ها به میزان ۱۰ مگاوات مرتفع شده است.

وی با تاکید بر اینکه در نیروگاه سیکل ترکیبی زاگرس هم با نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی بر دو واحد گازی حدود ۳۰ مگاوات توان عملی نیروگاه افزایش یافته است، اظهار کرد: در نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان نیز ارتقای جزیی دو واحد گازی نیروگاه موجب افزایش هشت مگاواتی توان عملی این نیروگاه شده است.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: اجرای طرح‌های رفع محدودیت تولید که با مشارکت سازندگان داخلی و با استفاده از توان تولید داخل محقق شده است، ثمراتی از قبیل: “کاهش نرخ خروج اضطراری و افزایش ضریب آمادگی واحدها”، “افزایش راندمان واحدها و کاهش مصرف سوخت” و “کاهش آب مصرفی نیروگاه‌ها” را در پی داشته است.

به گفته طرزطلب همچنین توجیه اقتصادی این طرح‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که هزین های انجام شده نسبت به افزایش توان حاصل شده به مراتب بسیار کمتر از هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث واحد بخار جدید است.

وی اظهار کرد: طرح‌های ارتقای توان عملی و رفع محدویت‌ تولید نیروگاه‌های رامین اهواز، اسلام‌آباد اصفهان، زاگرس، شازند و قدس سمنان موجب افزایش ۱۱۸ مگاواتی توان تولید این واحدها شده است.
ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا