بورسبورس اوراق

حمایت از سهم با انتشار اوراق تبعی/ سهامدار با انتشار اوراق تبعی، سهم را بیمه می‌کند

ارمغان، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، یکی از بهترین روش‌هایی است که سهامدار عمده میتواند به وسیله آن از سهام تحت مدیریت خود، حمایت کند.

به گزارش آرمان اقتصادی؛ پیمان ارمغان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، این پیام را به بازار مخابره می‌کند که سهام، ارزش آن را دارد که سهامدار عمده با انتشار این اوراق، سهم خود را بیمه کند. 

وی افزود: جریان قیمت سهم درواقع با مهار کردن سود بانکی انجام می‌شود. به این معنا که با خرید دارایی، اوراق اختیار فروش تبعی نیز همراه با آن خریداری می‌شود و سهامدار عمده‌ای که این اوراق را منتشر می‌کند، همین سهم را در سررسید با مبلغی که به میزان سود بانکی و بیشتر از قیمت فعلی سهم است، خریداری می‌کند. بنابراین این پیام به بازار مخابره می‌شود که از دید سهامدار عمده، سهام زیرمجموعه از ارزش بالایی برخوردار است.

ارمغان اضافه کرد: در هفته‌های اخیر، الزامی برای سهامداران عمده ایجاد شد که از سهم زیرمجموعه خود در هنگام ریزش بازار سرمایه حمایت کنند و این موضوع، سهامدار عمده را وادار می‌کرد که در صف‌های خرید، اقدام به خرید سهام خود کند. این امر هم برای سهامدار عمده زیان‌ده است و هم برای سرمایه‌گذاران دیگر، اعتماد را ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، سهامدار عمده میتواند سهم خود را در روزهای منفی بازار سرمایه خریداری نکند و در شرایط منفی، اقدام به فروش این اوراق کند. با فروش اوراق اختیار فروش تبعی، تامین مالی صورت می‌گیرد و از سوی دیگر، اگر سهم به معنای واقعی ارزنده محسوب شود، بسیاری از افراد در زمان سررسید اقدام به اعمال اختیار خرید نمی‌کنند. زیرا ممکن است قیمت‌ها از قیمتی که در اوراق مشخص شده است، بالاتر درنظر گرفته شود و برای دارنده اوراق، فروش به سهامدار عمده سودی نداشته و اقدام به نگهداری سهم خود خواهد کرد. پس این احتمال نیز وجود دارد که برای سهامدار عمده در زمان سررسید، الزامی به خرید ایجاد نشود.

وی اظهار داشت: بنابراین انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، هزینه‌ها را برای سهامدار عمده کاهش می‌دهد، اعتماد را جلب می‌کند و به نوعی سهم را بیمه خواهد کرد.

ارمغان بیان کرد: اما مشکلی که وجود دارد این است که در برخی از موارد، حجم اوراق منتشرشده درمقایسه با حجم معاملات سهم، کمتر است. به این معنا که برای سهمی با تعداد معامله بالا، تعداد کمی اوراق تبعی منتشر شده است. این موضوع شاید نقطه ضعف فعلی انتشار اوراق محسوب شود، اما به صورت کلی اقدام مثبتی برای بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص مزایای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برای سرمایه‌گذاران خرد گفت: در سیستم اوراق، شما سهم و اوراق را خریداری خواهید کرد و با خرید این اوراق اطمینان دارید که در زمان سررسید، سهام خود را با سود بانکی به فروش می‌رسانید و این فرآیند، کمترین ریسک را به دنبال دارد.

 

از طريق
سارا محسنی
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا