ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

شرط ۵۰ میلیارد دلاری تراشه سازان برای تولید در آمریکا

صنعت تراشه آمریکا اعلام کرد برای متوقف کردن روند جابجایی تولید به خارج از این کشور، حداکثر ۵۰ میلیارد دلار مشوقهای فدرال ضروری هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، انجمن صنعت نیمه رسانه آمریکا در مطالعه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد دولت فدرال باید ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار هزینه کند تا آمریکا را مانند تایوان، چین، کره جنوبی، رژیم صهیونیستی و بخشهایی از اروپا به مکان جذابی برای کارخانه های تولید تراشه تبدیل کند. کوتاهی در این خصوص برتری آمریکا در این بخش را تهدید می کند.

این گروه لابی که نماینده شرکتهایی مانند اینتل و کوالکام است، این درخواست را در شرایطی مطرح کرده که معتقد است واشنگتن گوش شنواتری پیدا کرده است. جنگ تجاری آمریکا و چین و اختلالات زنجیره تامین که ناشی از شیوع پاندمی ویروس کرونا بوده، ریسکهای تولید قطعات کلیدی در خارج از کشور را بارز کرده است.

همچنین بخوانید

جان نوفر، مدیرعامل انجمن صنعت نیمه رسانه آمریکا اظهار کرد: شش ماه پیش تصور نمی کردم که چنین بحثی داشته باشیم و تغییری که در واشنگتن پیش آمده، اندک نبوده بلکه یک تغییر اساسی است.

صنعت ۴۰۰ میلیارد دلاری نیمه رسانا تحت سلطه شرکتهای آمریکایی است اما بسیاری از تراشه سازان مانند انویدیا و کوالکام تولیدشان را به کارخانه هایی که عمدتا در آسیا قرار دارند، برون سپاری کرده اند. شرکت TSMC تایوان این بخش از بازار را در اختیار دارد و تراشه هایی که توسط اپل و سایر غولهای فناوری آمریکایی طراحی شده اند را تولید می کند.

به گفته نماینده تراشه سازان آمریکایی، تکنیکهای تولید شامل فرآیندهای شیمیایی و تجهیزات تولید پیچیده نقش مهمی در کارآیی تراشه ایفا می کنند. آمریکا باید این بخش کار را در داخل نگه دارند تا برتری فناوری و مالکیت مهارتها را بتواند حفظ کند. همزمان با کاهش تولید آمریکا، دولت چین پول را به سوی صنعت نیمه رسانای داخلی سرازیر کرده و اولویت مشابهی که برای ساخت توانایی هسته ای قائل بوده را برای این صنعت نشان داده است. این امر تولید تراشه را به یک موضوع امنیت ملی تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تنها شش درصد از ظرفیت جدید تولید تراشه در دست ساخت در جهان در آمریکا واقع خواهد بود و در مقابل، چین حدود ۴۰ درصد به ظرفیت جدید تولید تراشه در یک دهه آینده خواهد افزود و به بزرگترین مکان تولید نیمه رسانا در جهان تبدیل می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا