اقتصاد کلان

کاهش شدید سرمایه گذاری چین و آمریکا با یکدیگر

طی شش ماه نخست آمریکایی ها تنها ۴.۱ میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کرده اند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، موسسه تحقیقاتی رودیوم گروپ در گزارشی اعلام کرد در نیمه نخست امسال جمع سرمایه گذاری آمریکا در چین و چین در آمریکا به تنها ۱۰.۹ میلیارد دلار رسیده که این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ این رقم معادل ۲۶ میلیارد دلار بود. 

طبق این گزارش که با اتکا به داده های کمیته روابط چین و آمریکا تهیه شده است، بخش بزرگی از سرمایه گذاری چین در آمریکا مربوط به شرکت های بزرگ این کشور و نه شرکت های دولتی است به گونه ای که شرکت تنسنت در ماه آوریل ۳.۴ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده است. به گفته این گزارش سیاست های سخت گیرانه دولت ترامپ در مواجهه با چین نقش اصلی را در کاهش شدید سرمایه گذاری ها داشته است. نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی چین نشان می دهد حدود ۹۰ درصد مدیران شرکت های چینی فعال در آمریکا انتظار دارند در کوتاه مدت میزان سرمایه گذاری های جدید چین در آمریکا در سطح فعلی باقی بماند یا از آن هم کمتر شود. 

همچنین بخوانید

طی شش ماه نخست آمریکایی ها تنها ۴.۱ میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کرده اند که ۱.۳ میلیارد دلار آن مربوط به راه اندازی خطوط تولید مشترک با شرکای چینی بوده است. 

با وجود تلاش های دولت ترامپ برای خروج شرکت های آمریکایی از بازار چین به نظر نمی رسد که بسیاری از آن ها به فکر انجام چنین کاری باشند. اتاق بازرگانی آمریکا پیشتر در یک نظرسنجی اعلام کرده بود از ۱۴۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی فعال در چین، تنها چهار درصد آن ها قصد دارند از چین خارج شوند. 

جیک پارکر- عضو شورای روابط تجاری چین و آمریکا گفت: شرکت های بزرگ آمریکایی به این دلیل در چین حاضر هستند که بازار چین بسیار قابل توجه است. میزان بالای مصرف کنندگان و همچنین تمایل شهروندان چینی به کالاهای گران قیمت آمریکایی به قدری جذابیت دارد که شرکت ها نتوانند از آن چشم پوشی کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا