امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

توزیع ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره با اولویت محصولات اساسی

یک مقام مسئول، گفت: با موافقت کمیسیون اقتصادی دولت، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره با اولویت کشاورزانی که محصولات اساسی تولید می‌کنند، اختصاص می‌یابد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، حمید رسولی گفت: نیاز کشاورزان به کود اوره بین ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است و با توجه به اینکه میزان کود اوره اختصاص یافته به بخش کشاورزی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است توزیع کود اوره با اولویت کشاورزانی که محصولات اساسی تولید می‌کنند، انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی با اشاره به اینکه سهمیه تخصیصی کود اوره به بخش کشاورزی سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه نیاز بخش کشاورزی به این کود حدود ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است با پیگیری‌های انجام شده در کمیسیون اقتصادی دولت، با افزایش ۲۰۰ هزار تنی میزان تخصیصی موافقت شد.

رسولی گفت: به این ترتیب امسال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره تحویل کشاورزان می‌شود که تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن در اختیار کشاورزانی که محصولات اساسی تولید می‌کنند قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی افزود: اگر بخواهیم همه محصولات و تمامی استان‌ها را پوشش دهیم حدود ۸۰۰ هزار تن دیگر کود اوره نیاز است و رایزنی‌های لازم در خصوص افزایش سهمیه بخش کشاورزی از این کود تولید داخل در حال انجام شدن است.

رسولی ادامه داد: علت اینکه کود به دست برخی کشاورزان نمی‌رسد این است که تولیداتشان، محصولات اساسی نیست و در اولویت تخصیص کود اوره نیستند.

وی با اشاره به اینکه میزان توزیع کود اوره در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده، گفت: با وجود این، سهمیه بخش کشاورزی محدود است و باید بر آن افزوده شود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی افزود: کود فسفات و پتاس مورد نیاز کشاورزان تأمین و بخش اعظم آن به استان‌ها ارسال شده و بخش کوچکی نیز در بنادر است که به زودی به استان‌ها ارسال می‌شود ضمن اینکه کود فسفات و پتاس مورد نیاز کشاورزان وارد کشور شده و در حال حاضر کمبودی در خصوص تأمین این کودها وجود ندارد.

رسولی تصریح کرد: مشکل موجود در خصوص کودهای فسفات و پتاس افزایش قیمت چند برابری آن‌ها به واسطه حذف ارز دولتی برای وارداتشان است که این موضوع باعث شده کشاورزان از این انواع کود استقبال نکنند.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی اضافه کرد: کشاورزان با قیمت‌های جدید کودهای فسفات و پتاس هنوز نتوانسته اند کنار بیایند و من هم می‌گویم که شرکت خدمات حمایتی از افزایش قیمت این نهاده‌ها به هیچ عنوان حمایت نمی‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا