انرژی

پایان وضعیت فوق العاده در میادین و بنادر نفتی لیبی

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد اجازه ازسرگیری فعالیت میادین و بنادر نفتی که آنها را ایمن و عاری از گروههای مسلح می بیند را صادر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه ای اعلام کرد وضعیت اضطراری میادین نفتی و پایانه های صادرات نفت که ایمن هستند را رفع کرده و دستوراتی را صادر کرده تا شرکتهای مسئول تولیدشان را ازسربگیرند و در سایر تاسیساتی که گروههای مسلح حضور دارند، ممنوعیت هشت ماهه فعالیت به قوت خود باقی خواهد ماند.

شرکت ملی نفت لیبی به نام بنادر یا میزان تولیدی که ازسرگرفته خواهد شد، اشاره ای نکرد اما شرکت AGOO که حدود ۲۹۰ هزار بشکه در روز نفت تولید و از طریق بندر حریقه در شرق لیبی صادر می کند، اعلام کرد فعالیتش را ازسرگرفته است.

همچنین بخوانید

شرکت ملی نفت لیبی تاکید کرد فعالیتها تنها در مناطقی ازسرگرفته خواهد شد که ایمن هستند و ارزیابی فنی آنها برای ازسرگیری تولید و صادرات در جریان است.

وضعیت فوق العاده یا فورس ماژور یک وضعیت حقوقی است که در آن یک طرف اگر نتوانند به دلایلی که خارج از کنترلش است به تعهداتش عمل کند، مسئولیت حقوقی متوجهش نیست.

ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی که نیروهایش کنترل مناطق شرقی نفت خیز را در دست دارند، روز جمعه اعلام کرد محاصره میادین و بنادر  نفتی که از ژانویه آغاز شده است را رفع می کند. تولید نفت لیبی در پی محاصره تاسیسات نفتی توسط نیروهای حفتر، از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۹۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. وی ازسرگیری تولید نفت را به مکانیزمی برای توزیع درآمد نفتی مشروط کرده است. شرکت ملی نفت لیبی که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده، پیشنهاد کرده است تا زمان تصمیم گیری در مورد این مکانیزم و تا زمان خروج گروههای مسلح از تاسیسات نفتی، درآمد نفتی بلوکه شود.

ازسرگیری احتمالی تولید نفت لیبی در شرایط حساسی برای بازار جهانی نفت صورت می گیرد زیرا احیای تقاضا از رکود ناشی از پاندمی کووید ۱۹ ضعیف شده است. نفت برنت دو هفته پیش برای نخستین بار از ژوئن به پایین ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و باعث واکنش شدید اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه این گروه شد. بهای نفت برنت هفته گذشته ۸.۳ درصد افزایش یافت و روز جمعه در ۴۳ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه بسته شد.

لیبی با وجود این که بزرگترین ذخایر نفت آفریقا را دارد، ممکن است برای افزایش سریع تولیدش حتی در صورت توقف منازعات به مشکل بربخورد. صنعت نفت این کشور در طول بیش از ۹ سال درگیری داخلی فعالیتهای تعمیراتی نداشته و عدم انجام تعمیرات مرتب، باعث فرسایش خطوط لوله و مخازن نگهداری نفت شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، میان گروههای رقیب و دولتها تقسیم شده است. جنگ داخلی دخالت کشورهایی نظیر ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی و مصر را در لیبی به دنبال داشته است. تاسیسات نفتی در قلب این منازعات قرار گرفته و گروههای مسلح برای پیشبرد درخواستهای سیاسی یا اقتصادی خود، باعث تعطیلی فورس ماژور آنها شده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا