انرژی

یک میلیارد از بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی جبران شده است

ایسنا/همدان وزیر نیرو با تأکید بر اینکه طرح های تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در دستور کار وزارت نیرو است، گفت: ظرف یکی دو سالی که شرایط بارش ها خوب بوده، حدود یک میلیارد مترمکعب از بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی جبران شده است.

رضا اردکانیان یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره برنامه وزارت نیرو در زمینه فروچاله‌ها، اظهار کرد: بحث فروچاله‌ها موضوع مهمی بوده و مهمتر این است که ما آسیب شناسی کنیم که چرا امروز این دغدغه مطرح است و بر اثر چه رفتاری امروز ما به این شرایط رسیده ایم و اگر ریشه آن را در استفاده بی محابا از منابع زیرزمینی می‌دانیم به طور جدی به این قضیه بپردازیم.

وی افزود: طرح های تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در دستور کار وزارت نیرو است و توفیقاتی هم داشتیم به طوریکه در این یکی دو سالی که وضعیت بارش ها خوب بوده، حدود یک میلیارد مترمکعب از بیلان منفی سفره های زیرزمینی جبران شده اما فقط به امید بارش ها نیستیم طرح های سازگاری با کم آبی استان ها را تدارک می بینیم.

همچنین بخوانید

اردکانیان با تأکید بر تدارک طرح‌های سازگاری با کم آبی استان ها، خاطرنشان کرد: اساس این طرح ها این است که مصرف آب به ویژه در بخش پرمصرف کشاورزی با حساب و کتاب بیشتری صورت بگیرد و انتخاب الگوی کشت مناسب، روش مناسب آبیاری و استفاده از آب در مصارف غیرشرب هم با دقت باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: طرحی به عنوان احداث سد مجازی در تهران را در دستور کار داریم که امیدواریم این طرح در تهران خوب جلو برود و در شهرهای بزرگ ما که مصرف آب قابل شرب در فضای سبز رقم قابل ملاحظه‌ای است، به این طرح تأسی کنند.

اردکانیان با بیان اینکه در تهران سالانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب به اندازه سد امیرکبیر کرج آب قابل شرب صرف آبیاری چمن و فضای سبز می‌شود، اظهار کرد: با موافقتی که با شهرداری تهران کردیم با احداث تصفیه خانه های کوچک در نقاط مختلف شهر تهران درصدد هستیم یکی بعد از دیگری چاه‌هایی که شهرداری تهران برای فضای سبز استفاده می‌کند را ببندیم و معادل آن از پساب تصفیه شده تأمین کنیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: اصل موضوع به کشاورزی برمی گردد، جاهایی که امکان دارد الگوی کشت اصلاح شود و جاهایی که امکان ندارد ضمن حفظ معیشت کشاورزان باید به فکر معیشت جایگزین برای کشاورزان باشیم تا هم تثبیت جمعیت برقرار شود و کوچ‌های اجباری صورت نگیرد و امیدواریم در استان همدان در قالب طرح سازگاری با کم آبی بتوانیم چاره‌های مؤثری برای این دغدغه مردم پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه امسال ۲۵۰ پروژه بزرگ تحت عنوان پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به اتمام خواهیم رساند که امسال صدوهشتمین پروژه به بهره برداری رسید، تصریح کرد: امسال باید به ۱۷۰۰ روستای کشور آب سالم و پایدار برسانیم که از این تعداد ۴۵۰ روستا تا امروز به ثمر رسیده و مابقی در نیمه دوم سال انجام خواهد شد و در ماه های آغازین سال ۱۴۰۰ نیز طرح های آب، برق و نیرو به بهره برداری خواهد رسید.

اردکانیان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مصرف مازوت در نیروگاه شهید مفتح همدان، افزود: اینکه گفته شد در نیروگاه مدام از مازوت استفاده می‌شود را به طور دقیق به این شکل نمی‌دانم اما همینطور که در عرصه مصرف خانگی برق با کمک کردن مردم به موفقیت می‌رسیم، امیدواریم در مصرف گاز خانگی هم دستاوردهایی داشته باشیم و همکارانم در وزارت نفت موفق شوند با کمک مردم مصرف گاز خانگی را مدیریت کنند تا در فصل سرد نیروگاه‌های ما تحت تأثیر مصرف بالای گاز قرار نگیرند.

وزیر نیرو بیان کرد: به طور طبیعی وقتی مصرف گاز خانگی افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده، نیروگاه‌ها از این حیث متأثر می‌شوند و وزارت نفت با دشواری می‌تواند گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها را تأمین کند و طبیعی است وقتی با کمبود گاز مواجه باشیم از سوخت های جایگزین به شکل محدود و موقتی استفاده می کنیم و برنامه ما این است که این اتفاق حتی‌المقدور رخ ندهد و با همکاری مردم پاییز و زمستان وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

اردکانیان درباره آبرسانی از سدتالوار به همدان نیز خاطرنشان کرد  مردم همدان از نظر تأمین آب شرب خاطرجمع باشند، وعده ما به هموطنان همدانی این است که زمینه تأمین آب شرب و با کیفیت فراهم خواهد شد و قطعاً بخشی از سدتالوار تأمین می شود منتهی ما به دنبال تأمین آب درازمدت این منطقه هستیم، برای افق ۳۰ ساله و حتماً این اطمینان بخشی را با نهایی کردن طرح لازم در این دولت انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا