انرژی

استفاده حداکثری از توان دانشگاه ها برای افزایش تولید نفت و گاز

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: استفاده حداکثری از توان علمی دانشگاه ها برای افزایش تولید و ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود کرباسیان امروز در مراسم امضای ۱۳ قرارداد پژوهشی و افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی با دانشگاه‌ها با بیان اینکه ارزش کل قراردادهای واگذار شده از سوی شرکت نفت به دانشگاه‌ها بالغ بر ۱۰۰۸ میلیارد تومان و ۵۰ میلیون یورو است، اظهار کرد: امروز ۱۳ قرارداد با ۱۳ دانشگاه کشور در زمینه افزایش ضریب بازیافت امضا خواهد شد.

وی افزود: از این تعداد دانشگاه پنج دانشگاه خلیج فارس علم و صنعت صنعتی اصفهان فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز جدیدا به جمع دانشگاه‌های همکار با صنعت نفت اضافه شده‌اند و باید گفت کل دانشگاه‌های نفتی کشور به عنوان همکار به ما کمک می‌کنند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پروژه همکاری با دانشگاه‌ها از سال ۱۳۹۴ شروع شد و همان سال حدود ۹ میدان نفتی به هشت دانشگاه برای مطالعه واگذار شد، اظهار کرد: در چارچوب آنها راه‌کارهای علمی و عملی برای افزایش بازیافت و در نتیجه محور بودن دنبال شد و همچنین برای چالش‌های تولید راهکارهای فناورانه ارائه شد.

کرباسیان تصریح کرد: ایجاد رابطه هدفمند و بلندمدت با دانشگاه‌ها جهت استفاده حداکثری از مراکز دانشگاهی مدنظر بوده و این عملکرد فوق ادامه پیدا کرده که امروز شاهد امضای ۱۳ قرارداد هستیم.

وی با بیان اینکه برای ۹ قراردادی که طی ماه گذشته با دانشگاه‌ها امضا شد ۲۹۳ میلیارد تومان و ۱۴ میلیون یورو سرمایه به مدت ۱۰ سال در نظر گرفته شده است، گفت: ۳۶ درصد کل ذخایر نفتی کشور را شامل می‌شود و در حال حاضر ۲۰ درصد نیز پیشرفت دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، ۲۱۷ نفر در این ۹ طرح مشغول به کار هستند و تاکنون ضریب با بازیافت در برخی میادین به نتا یجی رسیده است.

کرباسیان با بیان اینکه درا ین پروژه‌ها ایجاد ارتباط بین دانشگاه های داخل و خارج از کشور نیز مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: کلیه آزمایشگاه‌های نفتی دانشگاه‌های طرف قرارداد تجهیز شدند بانک اطلاعاتی برای مخازن ایجاد شده و شبکه‌های نوآورانه و فناورانه درداخل کشور برای تبادل اندیشه ایجاد شده است.

وی مجموع مبلغ قرارداد افزایش ضریب بازیافت برای ۱۳ میدان نفتی و گازی را ۷۱۵ میلیارد تومان و ۳۶ میلیون یورو به مدت ۱۰ سال عنوان و اظهار کرد: این میادین ۱۴ درصد حجم ذخایر نفتی و ۴۷ درصد ذخایر گازی کشور را در برمی‌گیرند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، مجموعا بیش از ۵۰ درصد ذخایر نفتی و ۴۷ درصد ذخایر گازی کشور جهت افزایش ضریب بازیافت با دانشگاه‌ها قرارداد دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا