انرژی

کاهش بیشتر پالایش جهانی نفت در راه است

پالایشگاه‌های جهانی نفت که ماه‌ها تقاضای ضعیف و سطح بالای ذخایر را پشت سر گذاشته اند، به دلیل ضعیف ماندن تقاضا تحت تاثیر تداوم شیوع ویروس کرونا تولید سوخت را در پاییز کاهش می دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، پالایشگاهها تولیدشان را در بهار که قرنطینه وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، سفرها را محدود کرد، حداکثر ۳۵ درصد کاهش دادند. با کاهش محدودیتهای قرنطینه، پالایشگاهها تولیدشان را تا اواخر اوت به تدریج افزایش دادند اما در کشورهای مصرف کننده بزرگ سوخت نظیر آمریکا پالایشگاهها طی چند هفته گذشته در واکنش به افزایش سطح ذخایر و فقدان تقاضای پایدار و در واکنش به بلایای طبیعی، نرخ تولیدشان را کاهش داده اند.

کاهش ظرفیت پالایش بیش از همه در چین قابل توجه بوده است. این کشور که دومین مصرف کننده بزرگ سوخت در جهان است، پس از شیوع ویروس کرونا بهبود تقاضای جهانی برای نفت را هدایت کرد اما پالایشگاههای چینی سوخت صادر کردند و این صادرات به دلیل تاثیر ویروس روی تقاضا برای سوخت در سایر کشورهای آسیایی ضعیف بوده است.

همچنین بخوانید

تحلیلگران پیش بینی کردند پالایشگاههای آسیایی در سپتامبر تولیدشان را کاهش می دهند از جمله پتروچاینا که پیش بینی می شود تولیدش را در سپتامبر نسبت به ماه پیش پنج تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

سطح ذخایر سوختهایی نظیر دیزل، سوخت جت و نفت کوره که معمولا در آستانه زمستان روند رو به افزایش می گذارد، امسال رشد چشمگیری داشته اند و دورنمای حاشیه سود ضعیف پالایش در ماههای پیش رو را تقویت کرده اند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضا برای سوخت ۱۳ درصد کاهش سالانه داشته است. پاییز زمانی است که معمولا مصرف نفت کوره و دیزل افزایش پیدا می کند اما با وجود بیش از ۱۷۹ میلیون بشکه ای که در مخازن وجود دارد، پالایشگاهها تمایلی برای ادامه فعالیت واحدهایشان ندارند.

آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را برای دومین بار کاهش داد و پیش بینی کرد مصرف جهانی نفت و سوختهای مایع در کل سال ۲۰۲۰ به ۹۱.۷ میلیون بشکه در روز می رسد که ۸.۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح مصرف ۱۰۰.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ است.

پالایشگاههای آمریکایی همچنان ۲۰ درصد سوخت کمتری نسبت به زمان پیش از شیوع پاندمی تولید می کنند. پالایشگاههای چینی، هند، ژاپنی و کره جنوبی هم نرخ استفاده از ظرفیتشان را از ژوییه و اوت کاهش داده اند.

بر اساس گزارش رویترز، تولید سوخت آسیا ممکن است در طول فصل تعمیراتی که بین سپتامبر تا نوامبر است، کاهش بیشتری پیدا کند و تاسیسات متعددی در سراسر جهان تعطیل شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا