انرژی

عقب‌ماندگی ۱۰ ساله زیرساخت آبی تهران

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: در حال حاضر طرح‌های زیرساختی تامین آب تهران یک دهه عقب است که باید برای ساماندهی به این مساله از هم‌اکنون اقدامات اساسی اندیشیده شود چرا که در غیر این صورت با مشکلات مواجه خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید حسن رضوی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که دلیل این مساله لجاجت‌های اداری است که باید در بین سازمان‌ها برطرف شود در غیر این صورت تنش‌های مباحث سیاسی، اجتماعی و امنیتی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر دو سامانه شرق و غرب ۱۰ سال از میانگین عقب‌تر هستند اظهار کرد: متاسفانه از نگاه مسئولان همیشه تهران شرایطی مناسب داشته و نمایندگان تهران هیچ‌گاه مسائل تهران را پیگیری نکردند، این در شرایطی است که نمایندگان دیگر با جدیت به دنبال خواسته‌های استان خود هستند، اما نمایندگان تهران اینگونه مطرح می‌کنند که سیاست ما قانون‌گذاری است بنابراین مدیران تهران تنها بوده و نمی‌توانند پروژه‌ها پیش ببرند البته شاید برداشت نمایندگان تهران درست باشد ولی کشور چنین رفتاری را برنمی‌تابد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس جدید مدیران را تنها نگذارند چرا که اگر مشکلات حل نشود، تا یک دهه آینده مشکل آب و برق خواهیم داشت. اکنون مدیران تنها هستند و کسی آنها را حمایت نمی‌کند دستگاه‌های نظارتی همکاری ندارند و ما از چند جانب با مشکل مواجه هستیم.

رضوی با اشاره به لزوم اصلاح قانون توزیع عادلانه آب گفت: این مساله که در قانون گفته شده آب‌های منطقه‌ای‌ در جغرافیای استانی برش داده شدند باید اصلاح شوند. ما اعتقاد داریم در ۱۵ سال گذشته بخش آب کشور به رغم این قانون که تمرکزدایی وجود داشته باشد، خسارت دید و ما اکنون باید آن را جبران کنیم، زیرا بدون در نظر گرفتن این مباحث تنازعات افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر این‌که استان تهران شرایط مناسبی را در تامین آب ندارد، ادامه داد: این مشکلات نسبت به سایر استان‌ها افزایش پیدا کرده و اگر تدبیری اندیشیده نشود مشکلات جدی را شاهد خواهیم بود.

به گفته رضوی استان تهران دارای ۱۶ شهرستان، ۳۳ بخش، ۳۶ شهر، ۷۲ دهستان در وسعتی ۱۳ هزار کیلومتری واقع شده که به لحاظ وسعت کمتر از یک درصد از کل کشور است اما ۲۰ درصد جمعیت در این استان ساکن هستند که از این میزان ۱۶.۶ درصد ثابت و پنج درصد جمعیت شناور هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که ۹۴ درصد جمعیت شهری و شش درصد روستایی هستند، تصریح کرد: تراکم جمعیت ۹۷۳ نفر در هر کیلومترمربع است به عبارت دیگر بعد خانوار ۳.۱ درصد بوده که از بعد تراکم جمعیت ۲۰ برابر سایر نقاط کشور است.

تهران دومین استان از نظر کمبود آب

وی ادامه داد: این در شرایطی است که سرانه تامین آب در کشور ۱۳۷۶ مترمکعب در سال برای هر نفر تخمین زده شده اما برای تهران این رقم ۱۸۴ مترمکعب برای هر نفر است که با این حساب استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان از نظر کمبود آب و تامین سرانه است.

ادامه  دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا