ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

محدودیت صادرات آمریکا برای بزرگترین تراشه ساز چین

آمریکا برای صادرات به شرکت SMIC چین با این ادعا که تجهیزات این شرکت تراشه ساز ممکن است برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرد، محدودیتهایی وضع کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس نامه ای که روز جمعه از سوی وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شده است، تامین کنندگان برخی تجهیزات برای شرکت SMIC چین اکنون باید ابتدا مجوزهای صادرات دریافت کنند.

اقدام اخیر به منزله تغییر رویه سیاست آمریکاست که اوایل سال جاری اعلام کرده بود فروش به شرکت SMIC نیازی به مجوز ندارد.

همچنین بخوانید

این تراشه ساز چینی اعلام کرد اطلاعیه رسمی در خصوص محدودیتها را دریافت کرده است و گفت هیچ ارتباطی با ارتش چین ندارد. این شرکت مجددا تاکید کرد که نیمه رساناها را تولید کرده و تنها برای کاربران غیرنظامی و تجاری خدمات فراهم می کند.

شرکت SMIC جدیدترین شرکت فناوری بزرگ چینی است که با محدودیتهای تجاری آمریکا روبرو می شود که با استناد بر مسائل امنیتی ملی یا سیاستهای خارجی آمریکا وضع می شوند. دسترسی شرکت مخابراتی هواوی به تراشه های پیشرفته آمریکایی هم پس از افزودن شدن این شرکت به لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا، محدود شده است.

وضعیت جدید شرکت SMIC چین به دشواری اضافه شدن به لیست سیاه نیست.

شرکتهای آمریکایی نظیر لام ریسرچ، کی ال ای کورپ و اپلاید متریالز که تجهیزات تراشه سازی مهمی را تامین می کنند، ممکن است اکنون برای فروش کالاهای خاص به شرکت SMIC  به دریافت مجوز نیاز داشته باشند.

بر اساس گزارش رویترز، دولت آمریکا به میزان فزاینده ای توجه خود را معطوف شرکتهای چینی کرده که ارتش چین را تقویت می کنند و اخیرا ۲۴ شرکت و اشخاصی چینی که گفته شده در اقدامات ساخت و ساز و نظامی در دریای جنوب چین مشارکت داشته اند را هدف تحریم قرار داد که نخستین تحریم علیه پکن در خصوص این آبراه استراتژیک مورد مناقشه بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا