انرژی

تداوم کاهش قیمت نفت با افزایش شیوع کرونا

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا که امیدها به احیای مستمر تقاضا برای سوخت را تضعیف کرد، با کاهش روبرو شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت ۲۳ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۱ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص هفته گذشته ۲.۹ درصد کاهش داشت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۱ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۴۰ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته ۲.۱ درصد کاهش ثبت کرد.

همچنین بخوانید

نفت برنت در مسیر نخستین کاهش ماهانه در شش ماه اخیر قرار دارد و نفت وست تگزاس اینترمدیت با نخستین کاهش ماهانه از آوریل روبروست. همزمان، وضع مجدد محدودیتها در برخی از مناطق برای مقابله با شیوع بیماری، دورنمای احیای تقاضا برای سوخت را مبهم کرده است.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در ایالتهای بزرگ آمریکا افزایش پیدا کرده و نگرانیها نسبت به محدودیتهای رفت و آمد را برانگیخته است که روند احیای تقاضا در سه ماهه پایانی سال را دشوار خواهد کرد.

با وجود تلاشهای اوپک و متحدانش برای محدودیت عرضه، نفت بیشتری از سوی ایران و لیبی که از اعضای اوپک هستند، صادر می شود.

طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز افزودند.

با این حال محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک روز یکشنبه اظهار کرد که ذخایر تجاری نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ اندکی بالاتر از میانگین پنج ساله خواهند بود و در ادامه سال روند رو به کاهشی پیدا می کنند.

به گفته تحلیلگران ING، تنها عاملی که ممکن است از قیمتهای نفت پشتیبانی کند، دورنمای اعتصاب کارکنان نفتی نروژ است.

در نروژ که یکی از تولیدکنندگان بزرگ خارج از اوپک است، کارکنان نفتی تهدید کرده اند از ۳۰ سپتامبر به اعتصاب دست خواهند زد که بنا بر اعلام انجمن نفت و گاز نروژ، تولید ۹۰۰ هزار بشکه در روز را در خطر تعطیلی قرار می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، همچنین یکی از بزرگترین درگیریهای نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۲۰۱۶ تاکنون به وقوع پیوسته و نگرانیهایی را نسبت به ثبات در قفقاز جنوبی که کریدور خطوط لوله انتقال نفت و گاز به بازارهای جهانی است، برانگیخته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا