انرژی

استان مرکزی سال آبی را با مخازن پر آغاز کرد

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: استان سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را با مخازن پرآب سدها آغاز کرد.

عزت‌الله آمره در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بارندگی‌های دو سال اخیر که در جریان آب سحطی، زیرزمینی و مخازن سدها تاثیرات مثبتی برجای گذاشت، افزود: تاثیر این بارندگی‌ها در جریان آب سطحی باعث شد که عموما جریان آب در رودخانه‌های فصلی و دائمی استان پس از سال‌ها رقم بخورد و جریان یافتن رودخانه‌ها عامل مهمی در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شد و علاوه بر آن مخازن آب سدها را نیز تقویت کرد.

وی تصریح کرد: طی دو سال اخیر تقریبا تمام سدها و بندهای مخزنی استان مرکزی سرریز کرد و بهار سال ۱۳۹۸ یک سال پرآب برای استان رقم خورد و با وجود جاری شدن سیلاب، بواسطه اعمال مدیریتی که در خصوص آن صورت گرفت، هیچگونه تلفات جانی در این حوزه برجای نماند و خسارت مالی نیز در حداقل بود.

همچنین بخوانید

آمره با اشاره به وضعیت مخازن سدهای استان، افزود: دو سد بزرگ استان مرکزی شامل سد الغدیر ساوه و سد کمال صالح شازند طی دو سال اخیر سرریز کردند، سد ساوه به لطف بارندگی ۹۸ پس از حدود ۲۰ سال برای اولین بار سرریز کرد در حالی که قبل از آن یک پنجم حجم مخزن سد پر بود ولی خوشبختانه به سرریز رسید و تا سال ۹۹ نیز این سرریز ادامه داشت. در حال حاضر این سد از ۲۷۶ میلیون مترمکعب، ۲۱۰ میلیون مترمکعب و سد کمال صالح از ۹۶ میلیون مترمکعب در حال حاضر ۸۲ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این سدها سرزیر داشته باشند، افزود: سدهای کوچک در سطح استان نیز سرریز کردند و امیدواریم امسال نیز روند سرریز ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی این بارندگی‌ها را عامل تاثیر در سطح آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: هرچه بارندگی در سطح استان در پاییز و بهار مناسب تر باشد، طبیعتا کشاورزان در برداشت از آب زیرزمینی و روشن کردن چاه‌ها با تاخیر اقدام می‌کنند و این امر تاثیر بسزایی در حفظ ذخیره آب‌های زیرزمینی دارد، همچنین این بارندگی ها در نفوذ و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی موثر است و عملا شاهد بهبود نسبی وضعیت این سطوح هستیم.

وی تاکید کرد: این حجم بارندگی به شکلی نبود که در یک دوره تمام کسری مخازن که طی سه دهه گذشته ایجاد شده است را جبران کنیم، اما همین بارندگی باعث شد که کسری سالیانه در بسیاری از دشت‌ها متوقف شده و در برخی از دشت‌ها جریان به سمت افزایش سوق یابد و به جای ادامه کسری سفره‌ها، روند رو به بهبود است.

آمره با بیان اینکه در طول دو سال اخیر وضعیت مخازن سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌هایی مانند شازند، خنداب و کمیجان رو به افزایش گذاشته شده است، گفت: در باقی دشت‌ها کاهش سالیانه متوقف شده است، در سال‌هایی متوسط کسری مخزن سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان در سال بین ۲۷۰ تا ۲۹۰ میلیون مترمکعب بوده که خوشبختانه این روند رو به کاهش است و در حال حاضر به ۱۸۷ میلیون مترمکعب کاهش سالانه رسیده است که این روند کاهش مطلوب است، اما اینکه تمام کسری اتفاق افتاده طی چهار دهه جبران کنیم نیازمند زمان بیشتری هستیم.

وی اظهار کرد: استان مرکزی حدود ۵ میلیارد مترمکعب از مخازن سفره‌های آب زیرزمینی درگیر کسری است ولی این بارندگی تاحدودی به جبران این کسری مخزن یا توقف کسری کمک کرده است.

آمره در خصوص جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و تعیین تکلیف این چاه‌ها گفت: طی پنج سال اخیر حدود ۱۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است که بخشی از این چاه‌ها عامل کسری مخازن بوده اندو در واقع مسدود شدن این چاه‌ها به صرفه جویی در مصرف بخشی از آب زیرزمینی کمک کرده است و اضافه برداشت‌ها نیز تحت کنترل درآمد.

وی با تاکید بر اینکه علیرغم مشاهده ترسالی در سال‌های اخیر، از بحث نظارت و حفاظت از منابع آب زیرزمینی غلفت نشد، گفت: گفتمان و برنامه شرکت با توجه به بارندگی خوب یکی دو سال اخیر به شکلی نبود که برنامه‌های سختگیرانه حفاظتی تحت تاثیر قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در خصوص وضعیت دشت ساوه و اراک اظهار کرد: دو دشت از دشت‌های استان مرکزی بارگذاری سرمایه‌گذاری بالایی داشته اند چراکه اراک و ساوه شهرستان‌های مهم استان مرکزی هستند. اراک مرکز استان و ساوه به لحاظ نزدیکی به پایتخت ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری صنعتی دارد و این سرمایه گذاری کلان در کنار صنعت در حوزه کشاورزی نیز رقم خورده و باعث شده است که فشار مضاعفی  بر منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی این دو دشت وارد شود.

آمره تصریح کرد: این فشار مضاعف دشت های اراک و ساوه را در زمره دشت‌های ممنوعه و بحرانی قرار داده است به حدی که علیرغم بارندگی های خوب دو سال اخیر بهبود نسبی قابل توجهی را در این دو دشت شاهد نبودیم و نیازمند توجه ویژه‌ای هستند تا مانع بدتر شدن وضعیت شویم و جهت حفظ این سرمایه ها برنامه هایی مانند استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب، انتقال آب از حوزه‌های مجاور مانند انتقال آب از کمال صالح به دشت اراک، انتقال آب از کوچری به ساوه در نظر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا