انرژی

تولید نفت لیبی ۳ برابر شد

صنعت نفت لیبی که از ژانویه به دلیل تشدید درگیریهای داخلی دست از فعالیت کشیده بود در پی آتش بس اخیر میان گروههای رقیب در حال ازسرگیری تدریجی تولید و صادرات است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تولید نفت لیبی از زمان رفع بخشی از محاصره تاسیسات انرژی این کشور در هفته گذشته، سه برابر شده و به ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

شرکت ملی نفت لیبی اجازه داده است صادرات در بنادر حریقه، بریقه و زیتونیه ازسرگرفته شود. چهار بندر نفتی دیگر شامل السدر و راس لانوف و زاویه که نفت را از میدان الشراره صادر می کند، همچنان بسته مانده اند. این شرکت اعلام کرده که در حال ارزیابی امنیت در پایانه های صادرات است که همچنان تعطیل هستند.

همچنین بخوانید

تولید نفت در لیبی که بزرگترین ذخایر نفت آفریقا را دارد در پی محاصره تاسیسات انرژی از سوی ژنرال خلیفه حفتر که کنترل مناطق شرقی لیبی را در دست دارد، از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه سقوط کرد.

گروه گلدمن ساکس پیش بینی کرده که تولید نفت لیبی تا پایان سال به ۵۵۰ هزار بشکه در روز بهبود پیدا خواهد کرد. تحلیلگران در بلومبرگ اینتلیجنس انتظار دارند در صورت ادامه آتش بین میان حفتر و دولت فیاض السراج، نخست وزیر به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل متحد، تولید این کشور در سه ماهه چهارم امسال به یک میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد و قیمت نفت را که از زمان شیوع ویروس کرونا به شدت افت کرده است، تحت فشار نزولی بیشتری قرار دهد.

توافقهای قبلی برای بازگشایی صنعت نفت لیبی بی نتیجه ماندند و هر گونه عرضه بیشتر نفت از سوی این کشور در شرایط نامطلوبی روی می دهد. احیای تقاضا برای نفت به دلیل موج جدید ابتلا به کووید ۱۹ آهسته شده و همزمان، اوپک و متحدانش با تسهیل محدودیت عرضه، نفت بیشتری به بازار عرضه می کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، لیبی به دلیل درگیریهای داخلی از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده است. با این حال میزان نفتی که این کشور می تواند صادر کند به این بستگی دارد که روند تعمیر چاههای نفت، خطوط لوله و مخازن نفتی که در طول درگیریها آسیب دیده یا به خوبی نگهداری نشده اند، با چه سرعتی انجام بگیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا