ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مشکلات ادامه‌دار ثبت سفارش و تخصیص ارز در واردات کالای‌ آی‌تی

اعضای کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انتقادات خود را نسبت به مشکلات تأمین ارز و واردات کالاهای فاوا مطرح کرده و مهم‌ترین مشکل واردات را ثبت سفارش کالاهای آی‌تی‌ و به دنبال آن تخصیص و تامین ارز از سوی بانک مرکزی اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نشست خبری «کمیسیون سخت‌افزار» سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با موضوع «مشکلات تأمین ارز و واردات کالاهای فاوا»، امروز به‌صورت آنلاین برگزار شد.

وضعیت فعلی بازار و کمبود شدید کالا در بازار در شرایط افزایش نیاز روزافزون مردم به تجهیزات IT به دلیل آموزش آنلاین و دورکاری و تخصیص ندادن ارز از طریق بانک مرکزی و اعمال سیاست‌هایی که برای واردکننده شفاف و روشن نیست، از محورهای این نشست بود. اینکه چرا به کالاهایی که از وزارت صمت مجوز واردات دارند، ارز تخصیص داده نمی‌شود و همچنین چرا وقتی تخصیص صورت می‌گیرد، در صف تامین می‌مانند.

همچنین بخوانید

این اعضا این مساله را عنوان کردند که وزارت فاوا و وزارت صمت با اعمال سیاست‌های دولتی، بخش خصوصی را منفعل کرده‌اند و شرکت‌های خصولتی پروژه‌های بزرگ را به انجام می‌رسانند و به نوعی شرکت‌های خصوصی دور زده می‌شوند. دیگر اینکه وزارت‌خانه‌های فاوا و صمت هیچ اقدامی برای واردات کالاهایی مانند تبلت و لپ‌تاپ که اکنون استراتژیک و از اولویت بسیار بالایی برخوردار هستند، صورت نمی‌دهند و این سوالات مطرح شد که سرورهای زیرساخت از چه روش‌هایی ارز می‌گیرند و آیا وزارت فاوا  مستقیماً و از طریق خصولتی ها وارد می‌کند؟

در این نشست، پیامد تخصیص ندادن ارز، ورود کالای فاوای قاچاق و به تبع آن بالا رفتن قیمت ارز و خسارت دولت از بابت پرداخت نشدن حقوق گمرکی و مالیات عنوان شد و همچنین اینکه معضلاتی که در پی دوام شرایط سخت کنونی به وجود خواهند آمد، قطع شدن زنجیره توزیع، بیکاری و تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای صنفی خواهد بود.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا