اقتصاد کلان

اتمام پروژه‌های سفر رییس جمهور به استان مرکزی نیازمند اعتبار ۱۳۰۰ میلیاردی

ایسنا/مرکزی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی گفت: برای اتمام پروژه های سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رقیه یادگاری دهم شهریورماه در سومین جلسه شورای برنامه ریزی استان مرکزی که با حضور دکتر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد، با اشاره به وضعیت اعتبارات استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی در سال جاری ۱۹۱ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبارات توازن دارد که در واقع ۴۰ درصد اعتبارات استان از طریق اعتبارات توازن تامین می شود.

وی با بیان اینکه اصولا تخصیص کمی از محل اعتبارات توازن صورت می گیرد که این امر برای استان مشکل  آفرین است، افزود: در ابتدای امر مقرر بود که اعتبارات توازن کمک اعتبارات استانی باشد، اما در حال حاضر اعتبارات توازن به اعتبارات اصلی استان بدل شده است که عموما در حوزه ساخت و توسعه باید هزینه شود، به همین دلیل درخواست می شود که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قانون اعتبارات متوازن در کنار اعتبارات استانی دیده شود و این قانون مورد بازنگری قرار گیرد.

همچنین بخوانید

یادگاری با اشاره به اینکه سهم استان مرکزی از اعتبارات ۱.۷ درصد است و در واقع این استان از حیث اعتبارات در جایگاه ۲۴ کشور قرار گرفته است، افزود: در ابتدای سال طی تفاهم نامه ای که به امضای رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رسید، ۸۲ پروژه برای با اعتباری بالغ بر ۷۶ میلیارد تومان تعریف شد و استان نیز متعهد شد که در صوررت تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات مورد نیاز، این پروژه ها تا پایان سال جاری به اتمام می رسد، تاکنون ۲۰ درصد اعتبارات توازن تخصیص یافته است و برای اتمام این پروژه ها لازم است که تخصیص اعتبارات توازن استان به ۵۰ درصد برسد تا بتوان شاهد اتمام این پروژه ها بود.

وی با اشاره به سیاست دولت به منظور افزایش حقوق کارمندان که در پایان سال گذشته انجام گرفت، گفت: با توجه به اینکه این افزایش پس از تصویب لایحه بودجه انجام گرفت، این بار مالی در لایحه دیده نشد و تصمیم بر این شد که این افزایش از محل صرفه جویی منابع پرداخت شود. استان ها منابع سایری ندارند که امکان صرفه جویی داشته باشند در نتیجه اجازه فروش اموال غیرمنقول داده شد تا براساس آن افزایش حقوق جبران شود که تاکنون یک ملک فروخته شده است و در صدد افزایش اعتبارات هزینه ای استان هستیم. لازم است که در این راستا به استان مرکزی کمک شود چراکه از ۳۱۹ میلیارد تومان اعتبارات استان ۸۷ درصد صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود و ۱۳ درصد باقیمانده برای انجام فعالیت های دستگاه های اجرایی کم است و خواهان کمک در بودجه های هزینه ای استان هستیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی، اعتبارات توازن ملی استان را ۱۱۸ میلیارد تومان و اعتبارات توازن استانی را ۱۱۹ میلیارد تومان دانست و گفت: اعتبارات ملی برای پروژه های مهم و خاتمه یافتنی بویژه پروژه های سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه تاکنون یک ریال از ۱۱۸ میلیارد تومان اعتبار تخصیص نیافته و انتظار داریم از ردیف توازن ملی تخصیص مناسبی برای استان صورت گیرد تا بتوان پروژه های ملی را خاتمه بخشید.

وی با بیان اینکه فعالیت های استانی و ملی مکمل یکدیگر است، اما تفکیکی بین این فعالیت ها وجود ندارد، افزود: برای پروژه هایی مانند بهسازی روستاها، آبرسانی و تکمیل راه های روستایی اعتبارات ملی در نظر گرفته می شود درحالی که این پروژه ها ماهیت استانی دارند و در واقع این روند باعث تداخل در فعالیت ها و وارد شدن خدشه به یکپارچگی پروژه ها می شود که لازم است در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تفکیکی بین بودجه عملیاتی استانی و ملی قائل شد.

یادگاری در ادامه خواستار دسترسی استان ها به موافقت نامه های ملی شد و با تاکید بر توجه به نظام درآمد هزینه، افزود: استان ها وابسته به درآمدهای عمومی هستند و باید برای کسب درآمد ترغیب شوند که می توان نظام را به شکلی پیش برد که انگیزه استان ها برای افزایش درآمد عمومی افزایش یابد.

وی با اشاره به پروژه های سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی اظهار کرد: در این سفر ۵۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۳۰ میلیارد تومان برای استان به تصویب رسید که تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۴۲ درصد اعتبارات تعیین شده به استان تخصیص یافته است ولی به دلیل افزایش هزینه های ساخت هنوز موفق به به اتمام پروژه ها نشده ایم.

یادگاری با بیان اینکه بیشترین پروژه های استان در حوزه آبرسانی، بهداشت و درمان و راه بوده است، افزود: تاکنون ۱۸ پروژه به پایان رسیده و باقی پروژه ها به صورت میانگین ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، البته ۲۳ پروژه قابلیت اتمام تا پایان سال ۹۹ یا انتهای سال مالی (۳۱ تیرماه ۱۴۰۰) را دارند، اما نیازمند ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که شاید مهمترین آنها پروژه بیمارستان ولیعصر و آیت الله خوانساری اراک باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا