انرژی

الزامی شدن نشستن یک در میان در هواپیماها از اول آبان/ قیمت بلیت تاثیر می پذیرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: خروج کالا از بنادر اهمیت زیادی دارد چون حجم انبارها در بنادر زیاد نیست و به همین خاطر نگران هستیم رسوب به حدی شود که دیگر قادر به جذب کالا نباشیم که امیدواریم در این زمینه تصمیمات گرفته شده عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش سراسری مدیران سازمان بنادر و دریانوردی که به شکل ویدئوکنفرانسی انجام گرفت درخصوص برنامه‌ریزی ها برای کاهش رسوب بار در بنادر و تسهیل‌گیری در این زمینه اظهار داشت: ظرفیت بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری حدود ۲۴۰ میلیون تن است که برای این میزان بنادر ما به اندازه کافی و مجهز هستند.

وی افزود: به همین خاطر هیچ موقع در بنادر برای تخلیه و بارگیری مشکلی نداشتیم و نخواهیم داشت. در این خصوص در تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در حدود ۴۰ درصد راندمان در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده و با معطلی کمتر کشتی‌ها برای تخلیه یک رکورد به ثبت رسیده است.

همچنین بخوانید

اسلامی ادامه داد: در این زمینه آن چیزی که برای خروج بار از بنادر اتفاق می‌افتد از حیطه اختیار وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر خارج است و مربوط به مسائل مالی و گمرکی است. صاحب کالا باید در این زمینه مسائل خودش را برای واردات و اسنادی که به گمرک ارائه می‌دهد، بابت خروج بار از بندر حل و فصل کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: به همین خاطر در سفری که معاون اول رئیس‌جمهور به بندرعباس داشتند، دیدن آخرین وضعیت و شناسایی گلوگاه‌ها در بحث تاخیر در خروج بار از بنادر بود تا بتوان با تصمیمات مدیریتی آن را برطرف کرد.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه این اتفاق افتاد و با تشکیل یک کارگروه با حضور معاونان وزرا که در بندرعباس شکل گرفت، مسائل بررسی و صورتجلسه‌ای تنظیم شد تا تسهیل‌گری در تخلیه انجام گیرد.

وی افزود: در این میان بعضی از کالاها مثل روغن‌ها که مخازن آن در بنادر است به تدریج تخلیه می‌شوند اما سایر کالاها هیچ دلیلی ندارد که بیش از حد مجاز و لازم در بنادر رسوب داشته باشند. امیدواریم با هماهنگی و تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شد، روند رسوب کالاها کاهشی و خروج آن‌ها از بنادر افزایش پیدا کند.

اسلامی تاکید کرد: خروج کالا از بنادر اهمیت زیادی دارد چون حجم انبارها در بنادر زیاد نیست و به همین خاطر نگران هستیم رسوب به حدی شود که دیگر قادر به جذب کالا نباشیم که امیدواریم در این زمینه تصمیمات گرفته شده عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص طرح آزمایشی یک در میان نشستن مسافران هوایی از ابتدای آبان ماه امسال و اینکه آیا این طرح اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: در بازدیدی که دکتر زالی به عنوان رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان تهران از فرودگاه مهرآباد، شرکت‌ها، هواپیماها و سیستم‌های هندلینگ داشتند، در گزارشی که داشتند از عملیات انجام گرفته بسیار راضی بودند.

وی افزود: درخصوص این طرح تعدادی از شرکت‌ها از ۱۰ روز پیش شروع به پذیرش مسافر در هواپیماها به صورت یک در میان کردند تا در ادامه هرچه به اول آبان‌ماه نزدیک‌تر می‌شویم بقیه شرکت‌ها نیز این فاصله را رعایت کنند. در تفاهمی که از لحاظ پروتکلی با وزارت بهداشت و کمیته بهداشتی انجام گرفت، چون هواپیما هر سه دقیقه یک‌بار هوای داخل آن تخلیه می‌شود نگرانی از بابت ماندگاری یک هوای آلوده وجود ندارد.

وی ادامه داد: حتی ایکائو هم در سندی که منتشر کرد این مساله را الزام نکرد اما این موضوع یعنی رعایت فاصله در سفرهای هوایی به لحاظ روانی و به خاطر این‌که یک مطالبته اجتماعی بود. به همین خاطر تصمیم گرفته شد با هماهنگی وزارت بهداشت نشستن یک در میان در هواپیماها الزامی شود. طبیعی است که این مساله روی هزینه بلیت تاثیر خواهد گذاشت که این اجباری است و راهی غیر از این نداریم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: به همین خاطر برخی از شرکت‌ها این کار را شروع و در ادامه به بقیه هم تسری داده می‌شود. دلیل تاخیر هم این بود که یکسری شرکت‌ها بلیت پیش‌فروش کرده بودند که قرار شد به تدریج و حداکثر اول آبان این فاصله‌گذاری رعایت شود و بعد از زمان اعلام شده  هیچ شرکتی مجاز نیست بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماهای خود مسافر پذیرش کند.

در ادامه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف افرادی که هنوز در طرح اقدام ملی مسکن آورده‌ای نداشته‌اند، چطور خواهد بود و آیا در لیست ذخیره یا حذف قرار خواهند گرت، گفت: لازم است کسانی که اقدام به واریز وجه نکرده‌اند و قصد دارند خانه‌دار شوند، هرچه سریع‌تر این کار را بکنند.

وی افزود: برای پول واریزی زمان‌بندی لازم برای اقساط انجام گرفته و به همین خاطر تا اول آبان این مساله تمدید و حداکثر یک بار خواهد بود. خوشبختانه روند واریز وجه افزایشی بوده و امیدواریم همین روند ادامه پیدا کرده تا سریعا تعیین و تکلیف شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در بحث آمار خانه‌های خالی که وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده آن را قبول ندارد، اظهار داشت: در بخش خانه‌های خالی وزارت راه و شهرسازی براساس قانون عمل کرد. یعنی واحدهای خالی شناسایی، ‌اعتبار سنجی و در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفت که حالا آن‌ها هرطور که علاقه‌مند هستند، با این مساله برخورد خواهند کرد.

وی افزود: وظیفه ما انجام و هیچکس به وزارت راه و شهرسازی اعلام نکرده است که سامانه مشکل داشته است. در این خصوص مشکل تنها اعتراض صاحبخانه‌ها می‌تواند باشد که بگویند خانه ما خالی نیست. به همین خاطر در لیست ۹۲ هزارتایی که اعلام شد هیچکدام از صاحبخانه‌ها اعتراضی نداشتند و این مساله تایید عملکرد درست سامانه ما بوده است. این کاری بود که به موجب قانون انجام دادیم و از این به بعد اخذ مالیات، نحوه محاسبه و دریافت آن با وزارت اقتصاد و دارایی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا