انرژی

پایتخت مالی هند در خاموشی فرو رفت

پایتخت مالی هند به دلیل مشکل فنی شبکه نیرو، با بزرگترین قطعی برق چند دهه اخیر مواجه شد که شبکه های حمل و نقل را مختل کرد و معاملات بازارهای سهام و اوراق قرضه را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شهر بمبئی که میزبان بزرگترین بازار سهام هند، رگولاتورهای مالی و بانک مرکزی این کشور است، ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی با قطعی برق روبرو شد. شرکت نیروی تاتا پاور مشکل دو ایستگاه برق کوچک را عامل این قطعی خواند و اعلام کرد و اتصال برق شهر به تدریج در حال احیا است.

شرکت بازار سهام BSE Ltd و شرکت بازار سهام ملی هند به فعالیت عادی ادامه دادند. شرکت BSE همچنین مراسم عرضه سهام شرکت کشتی سازی مازاگون را در صبح دوشنبه انجام داد. بخشی از خدمات ریلی متوقف شد اما فعالیت فرودگاه مختل نشد.

همچنین بخوانید

قطعی برق گسترده در بمبئی که ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد، غیرمعمول است. این شهر زمانی که شبکه برق سراسر هند در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ با مشکل قطعی روبرو بود، چنین مشکلی نداشت.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای این که به وعده اش برای تامین تمام وقت انرژی پاک تا سال ۲۰۲۵ عمل کند، به دنبال هزینه ۳۵۰ میلیارد دلاری برای بخش زیرساخت انرژی تا مارس ۲۰۲۵ است که عمده آن در بخش شبکه های انتقال و توزیع نیرو هزینه خواهد شد.

شرکت برق بمبئی آدانی که مسئول تامین برق شهر است، بدون ارائه جزئیات زمانی، اعلام کرد برق کل خدمات مهم در بمبئی تامین شده است. هند در سال ۲۰۱۲ به دلیل مشکل فنی در یک ایستگاه برق شرکت تاتا تاور متحمل قطعی برق بزرگی شد که ۳۶۰ میلیون نفر را بدون برق گذاشت و در سال ۲۰۱۴ هم یک اختلال بزرگ در بمبئی اتفاق افتاد.

با این حال بمبئی در چند دهه گذشته قطعی برق به گستردگی قطعی برق روز دوشنبه تجربه نکرده بود. از این رو بانک ها و سایر موسسات مهم پایتخت مالی هند تامین برق بدون اختلال یا اختلالات حداقلی را پیش بینی کرده و برق پشتیبان برای مدت طولانی ندارند.

بسیاری از معامله گران اظهار کرده اند که معاملات به مدت طولانی مختل نشد اما اگر قطعی برق طولانی شود، ممکن است روی حجم معاملات تاثیر بگذارد.

نیتین روت – وزیر انرژی ایالت ماهاراشترا – ساعت ۱۱ و ۳۶ دقیقه به وقت محلی در توییتر اعلام کرد برقراری مجدد برق حدود یک ساعت طول خواهد کشید. با این حال شرکت های نیرو در این باره هنوز توضیحی نداده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، معامله گران اوراق قرضه اظهار کردند که قطعی برق باعث شد حجم معاملات اوراق قرضه ۱۰ ساله از ۵۰ تا ۶۰ میلیارد روپیه، به ۳۴ میلیارد روپیه در اوایل صبح دوشنبه کاهش پیدا کند. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله سه واحد افت کرد و به ۵.۹۰ درصد رسید و رشد شاخص S&P BSE سنسکس تا ساعت ۱۲ و ۵۰ دقیقه به وقت محلی بمبئی به ۰.۳ درصد محدود شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا