امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آب پایدار برای عشایر با استفاده از همه ظرفیت‌ها باید تامین شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران بر تامین آب پایدار و شبکه‌ای برای عشایر با استفاده از همه ظرفیت‌ها تاکید کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی در چهارمین همایش ویدئوکنفرانسی مدیران ستادی و استانی امور عشایر کشور، با تاکید بر تسهیل در برخورداری عشایر از امکانات زیرساختی همچون آب که یک منبع حیاتی و خدمت غیرقابل انکار است، اظهار داشت: باید از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای تأمین آب پایدار و شبکه‌ای برای عشایر استفاده کنیم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۶۲۵ پروژه آبرسانی به عشایر، گفت: با اقدامات و تلاش‌هایی که در ستاد و استان‌ها انجام شد افتتاح این پروژه‌ها به یک موضوع ملی تبدیل شده است.

این مسئول ادامه داد: همچنین از آنجایی که آبرسانی سیار در آینده به مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد شد در این راستا با بهره‌برداری از این میزان پروژه، تأمین آب پایدار برای عشایر باید اتکا به آبرسانی سیار در مناطق عشایری کمتر خواهد شد.

وی با تاکید بر این که آبرسانی و تأمین آب روستاها به ما ارتباطی ندارد و هرگونه هزینه‌کرد اعتبارات مربوط به آبرسانی به عشایر در روستاها، ظلم به عشایر و خلاف قانون است، گفت: نگهداری پروژه‌های بزرگ آبرسانی در مناطق عشایری بعد از اجرا باید به آب و فاضلاب استان‌ها واگذار شود.

بیمه دام عشایر تاکید صریح قانون است

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که حدود یکسال از طرح صدور کارت تردد دام عشایر می‌گذرد و متأسفانه عملکرد استان‌ها در این خصوص ناامید کننده است، گفت: موضوع کارت تردد و بیمه دام عشایر بسیار مهم و تاکید صریح قانون است که باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: صدور کارت تردد و کدگذاری دام یقیناً در صورت تحقق صادرات دام عشایر که در حال پیگیری هستیم، مؤثر خواهد بود.

قندالی افزود: در سرشماری جدید و ثبتی مبنایی عشایر در یکی از استان‌ها ۵۴ هزار خانوار عشایری ثبت شده اما صدور کارت تردد دام عشایر این استان صفر است که آمار عشایر استان را دچار خدشه می‌کند.

تشکل‌های عشایری نهاده دامی عشایر را تأمین کنند

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: در ابتدای سال در خصوص تأمین نهاده دامی عشایر هشدار دادم و ۲۴۰ تشکل عشایری کشور اگر هر کدام به طور میانگین ۵۰ تن نهاده خریداری می‌کردند الان بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده تأمین کرده بودیم که به نفع عشایر بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تشکل‌های عشایری از هر جا و طریقی که می‌توانند نهاده دامی عشایر را تأمین و تبدیل به خوراک کنند، گفت: اگر افزایش سرمایه اعضای تشکل‌ها در چند سال اخیر اتفاق افتاده بود، امروز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین نهاده دامی داشتیم.

وی گفت: از سوی اتحادیه عشایری و صندوق حمایت از بخش کشاورزی عشایری نقدینگی لازم برای تهیه نهاده دامی عشایر تأمین شده و اگر ضعفی وجود دارد مربوط به تعاونی‌های عشایری استان‌هاست.

قندالی ابراز داشت: تا زمانی که نتوانیم اصلاح ساختار در تشکل‌های عشایری انجام دهیم در وضعیت تشکل‌ها بر اساس آنچه برنامه‌ریزی کرده‌ایم اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با اذعان به این که در بازار محصولات عشایری تقریباً هیچ حضوری نداریم، گفت: باید ضوابطی را در این حوزه تعریف کنیم و کسانی که می‌خواهند عضو هیئت رئیسه تعاونی‌های عشایری شوند این ضوابط را بدانند.

اختصاص پنج میلیارد تومان تسهیلات برای اتحادیه‌های عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: برای هر اتحادیه عشایری تا سقف پنج میلیارد تومان و برای هر تعاونی عشایری تا سقف دو میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه تسهیلات اختصاص داده‌ایم و تاکنون چنین فرصتی برای تشکل‌ها فراهم نشده بود که باید از این فرصت بهره‌برداری لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه هفته گذشته ۵۰ میلیارد تومان در هیأت دولت تسهیلات با سود ۴ درصد و بازگشت ۵ ساله مصوب شد و سال گذشته نیز ۵۰ میلیارد تومان مصوب شده بود که تعاونی‌های عشایری نباید به راحتی از این فرصت بگذرند چراکه اگر این اعتبارات جذب و نهاده برای عشایر تأمین شود ۱۴ درصد مابه التفاوت سود تسهیلات بانکی به نفع عشایر خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه به ازای پروار هر رأس دام ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات به عشایر پرداخت می‌کنیم، گفت: باید با ۸۰ درصد این تسهیلات نهاده دامی برای عشایر تأمین شود.

وی تاکید کرد: هیچ تشکلی حق ندارد از محل تسهیلات اختصاصی به عشایر حقوق و مزایای پرسنل خود را بدهد و این تسهیلات برای مردم و عشایر است.

قندالی با بیان اینکه در سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کار بزرگی انجام شد که از همه همکاران ستادی و استانی و تشکلهای عشایری قدردانی می‌کنم، افزود: ما از این آمار دفاع می‌کنیم اما بعضی افزایش آمارها در برخی از استان‌ها دچار اشکال است که لازم است بررسی مجدد شود.

وی اظهار داشت: در سرشماری جدید فارغ از نتایج سرشماری عشایر در سال ۱۳۸۷ باید سرشماری عشایر کوچنده استان‌های تازه تأسیس با یک نگرش جدید صورت گیرد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه فراکسیون عشایری مجلس دهم کارهای بزرگی برای عشایر انجام داد، اظهار داشت: در مجلس یازدهم اتفاق بزرگی که افتاده این است که رئیس فراکسیون عشایری عضو هیئت رئیسه مجلس هم هست که این فرصت بسیار خوبی برای عشایر است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد اعضای فراکسیون عشایری مجلس ۱۰۰ نفر است و حد نصاب آن تا ۱۸۰ نفر می‌باشد که لازم است مدیران استان‌ها نمایندگان استانی را ترغیب به عضویت در این فراکسیون کنند.

فوت سه نفر از عشایر کشور بر اثر ابتلاء به کرونا

قندالی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته از سوی سازمان و وزارت بهداشت با استان‌ها برای مدیریت و انجام کوچ مکانیزه کوچ پاییزه به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، گفت: متأسفانه در هفته گذشته سه نفر از عشایر کشور بر اثر ابتلاء به کرونا فوت شدند که باید مدیریت بیشتری در این ارتباط صورت گیرد.

وی گفت: موضوع کرونا در همه سطوح ستادی و استانی و شهرستانی باید جدی گرفته شود و دستورالعمل‌ها رعایت شود و اگر کسی تمرد کند جریمه و معرفی به هیأت تخلفات اداری طبق دستورالعمل‌های صادر شده صورت می‌گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا