انرژی

پیشنهاد مجلس برای اصلاح ساختار بودجه؛ تهاتر پروژه‌های عمرانی با نفت

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش پیشنهادی مجلس در اصلاح ساختار بودجه گفت: در این روش تهاتر پروژه‌های عمرانی با نفت پیش‌بینی شده که در صورت تحقق آن هم فروش نفت تضمین می‌شود و هم محدودیت اعتبارات عمرانی از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی مجلس شورای اسلامی در این چهار ماه اصلاح ساختار بودجه بود، برهمین اساس کارگروه ویژه‌ای در کمیسیون برنامه و بودجه شکل گرفت، جلسات متعدد با حضور کارشناسان دولت و مرکز پژوهش‌ها برگزار شد و به جمع‌بندی‌های خوبی در این زمینه رسیدیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اصلاح ساختار بودجه در سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: جمع‌بندی که ما در کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم این بود که اصلاح ساختار بودجه را در دو روش پیش ببریم تا به بودجه سال جاری برسد. یکی این‌که رویکردهای اصلاح ساختار را طی نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنیم تا این سازمان آن را در تدوین بودجه لحاظ کند و ما هم در زمان بررسی به آن توجه کنیم و روش دیگر هم این‌که مواردی که نیاز به تغییر قانون دارد در قالب طرح فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم مثل اصلاح برخی احکام که باید به قوانین دائمی تبدیل شود.

همچنین بخوانید

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برآیند و خروجی اصلاح ساختار یک بخش احکام بودجه‌ای و بخش دیگر تثبیت درآمدهای پایدار و مواردی از این قبیل است. بخشی هم اصلاح شکلی و نحوه‌ی رسیدگی به بودجه است به نظر می‌رسد نظرات دولت و مجلس شورای اسلامی در این راستا به یکدیگر نزدیک شده و نوعی تفاهم در این زمینه ایجاد شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شدن بودجه را محقق می‌کند، خاطر نشان کرد: همه دولت‌ها این شعار را می‌دادند ولی هیچ دولتی آن را ۱۰۰ درصد پیاده نکرده است ما می‌خواهیم این بار تا حدی این موضوع را محقق کنیم. نکته‌ای دیگر پایدار شدن درآمدها و فاصله گرفتن از درآمدهای مشکوک‌الوصول است یعنی با توجه به شرایط تحریم اتکای بودجه به درآمدهای غیرنفتی تثبیت می‌شود و بودجه‌های عمرانی سنگین که اعتبارات زیادی می‌طلبد و چندین سال متوالی برایش اعتبار در نظر گرفته می‌شد به صورت تهاتر با نفت تامین اعتبار می‌شود و زیرساخت‌هایی مثل خطوط ریلی و جاده‌ای نیز ساخته خواهد شد. البته باید مطالعه کارشناسی بیشتری در این زمینه شود، اما تهاتر پروژه‌های عمرانی با نفت می‌تواند بخش عظیمی از مشکل را حل کند.

میرتاج‌الدینی خاطر نشان کرد: این سیاست درستی است که بودجه نباید به نفت وابسته باشد و سهم نفت باید بر هزینه‌های جاری کاهش یابد اما هدف از این کار این است که وابستگی بودجه جاری به نفت قطع شود. این در حالی است که بودجه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها می‌توانند از درآمدهای نفتی بهره مند شوند این یک سرمایه‌ گذاری مولد است و در واقع باعث می‌شود درآمد نفتی در پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها هزینه شوند و بخشی از نفت هم در صندوق توسعه ذخیره خواهند شد.

وی ادامه داد: با درآمدهای نفتی می‌توان بندر و اسکله در ساحل ایجاد کرد، خطوط ریلی و جاده‌ای را گسترش داد و این یک سرمایه‌ گذاری مولد و لازم است. نفت باید به این قسمت هدایت شود. ما در اصلاح ساختار این موضوع را پیشنهاد کردیم که تهاتر نفت با کشورهایی که می‌خواهند در کارهای زیرساختی مثل خطوط ریلی Highspeed یا اسکله سرمایه‌ گذاری کنند انجام شود و در واقع این مجوز داده شود که این پروژه‌ها مستقیما با تهاتر نفت تامین اعتبار شود.

وی در پایان اظهار کرد: در این صورت بخشی از بودجه به صورت قراردادهای بلند مدت انجام می‌شود و سهم این پروژه‌ها در بودجه هر سال مشخص خواهد شد. حسن آن این است که هم فروش نفت تضمین می‌شود و هم محدودیت اعتبارات عمرانی از بین می‌رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا